W następstwie zarejestrowania spółki i otrzymania wpisu KRS, powstaje obowiązek zgłoszenia jej do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Nie inaczej jest również obecnie w Nowym Polskim Ładzie. Nadal konieczność uzyskania takiego wpisu w CRBR jest niezbędna, aby wypełnić swoje zobowiązania wynikające z utworzenia własnego przedsiębiorstwa. Jak wygląda zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych? Jakie informacje się tam znajdą, kto zostanie tam umieszczony i jak sprawdzić beneficjenta rzeczywistego? Dowiedz się wszystkiego właśnie w tym artykule!
Rejestr funkcjonuje w Polsce od 2015 roku i ma na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu. Po 2019 roku konieczne stało się w terminie 7 dni od daty wpisu do KRS, zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych elektronicznie. W CRBR znajdziesz informacje dotyczące podmiotów, które muszą zostać w nim zarejestrowane, czyli spółek:
W praktyce CRBR posiada informacje na temat beneficjentów rzeczywistych tych spółek, np. wspólników czy zarządu. Należą oni do grupy osób fizycznych, które posiadają kontrolę nad tym podmiotem. Mają oni m.in. prawo do:
Głównie CRBR pełni rolę informacyjną i ostrzegawczą. Wpisywani do niego są wspólnicy, którzy mają powyżej 25% udziałów w kapitale zakładowym spółki. Co jeśli jednak nie ma takich osób w danym przedsiębiorstwie? Wtedy zgłoszeniu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych podlegać mogą osoby, które sprawują wyższe stanowiska kierownicze w spółce i są to np. wspomniani członkowie zarządu.
Przy rejestracji do CRBR nie są pobierane żadne opłaty tylko trzeba pamiętać, aby dopełnić obowiązku po założeniu spółki. Co jeśli zapomnisz o zgłoszeniu się do CRBR? W takiej sytuacji przewidziane są sankcje prawne w postaci skutkuje kary pieniężnej do 1 000 000 zł przy zarówno obligatoryjnej konieczności rejestracji, jak i zgłoszeniu do CRBR z przekroczeniem terminu. Ponadto należy pamiętać również o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z prawdą.
Centralny Rejestr gromadzi w głównej mierze dane dotyczące samej spółki, jak i identyfikacyjne beneficjenta. Oznacza to, że w CRBR znajdą się informacje, takie jak firma, KRS, NIP czy siedziba, jak i imię, nazwisko, PESEL oraz data urodzin beneficjenta rzeczywistego. Ponadto w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych wskazana jest również osoba uprawniona do reprezentacji spółki. To właśnie ona może zgłosić spółkę do takiego rejestru.
Sporządzanie zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych to obowiązek, który powstaje głównie po uzyskaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Nie wiesz w jaki sposób wypełnić wniosek? Masz pewne wątpliwości co do tego, kto powinien znaleźć się w rejestrze jako beneficjent? W takim wypadku – skontaktuj się ze mną! Pomogę Ci ze wszystkimi procedurami i dopilnuje formalności. Zapraszam do kontaktu!