Nowy Ład zakłada jedne z największych zmian podatkowych na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat. Największe kontrowersje wzbudza nowy sposób naliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Zmiany będą dotyczyć także osób powołanych do pełnienia funkcji na mocy aktu powołania, które są np. członkami zarządów spółek i z tego tytułu pobierają wynagrodzenie.
Wielu przedsiębiorców prowadzących JDG planuje zmianę formy działalności na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednak nawet ta forma nie jest rozwiązaniem wszystkich problemów, gdyż podlega podwójnemu opodatkowaniu. Tego jednak można uniknąć, dzięki rejestracji znaku towarowego. W jaki sposób ograniczyć wysokość zobowiązań podatkowych? Jak wynająć znak towarowy? Dowiedz się właśnie tutaj!
Obecnie media społecznościowe pozwalają skutecznie wypromować własną, rozpoznawalną markę. Stanowi to element konieczny w celu osiągnięcia sukcesu na rynku. Facebook, TikTok i Instagrama to kierunek inwestycyjny wielu zarówno początkujących, jak i większych przedsiębiorców. Firmy przeznaczają bardzo duży kapitał na promocję i stworzenie rozpoznawalnej identyfikacji wizualnej swojej marki.
Dla przykładu każdy kojarzy Apple. Dlaczego logo z nadgryzionym jabłkiem jest znane na całym świecie? Odpowiedzią na to pytanie jest niepowtarzalny i zastrzeżony design oraz znak towarowy. W ostatnich miesiącach w Polsce takim samym sukcesem cieszą się Lody Ekipy, które nadal biją rekordy popularności, a tym samym sprzedawane są w bardzo dużym nakładzie. W chwili największego szczytu popularności nawet same papierki po lodach można było nabyć po kilkakrotnie razy większych cenach niż pierwotny produkt.
W odróżnieniu od Apple, Ekipa nie zastrzegła w porę pełnej nazwy “Lody Ekipy”. Pomimo wydania produktu już w marcu 2021 roku, znak towarowy “Lody Ekipa” nie został zgłoszony w Urzędzie Patentowym dostatecznie szybko. Okazało się, że ktoś zrobił to wcześniej, dla marki Koral jest bardzo dużym problemem biznesowym, gdyż Lody Ekipy pobiły rekord sprzedaży w całej 40-letniej historii firmy. Spółka Friza zgłosiła znak towarowy na Unię Europejską dopiero 30 kwietnia 2021 r., ale wcześniej 27 marca 2021 r. osoba fizyczna z Krakowa zgłosiła w Polsce nazwę “LODY EKIPA”. Sprawa w sądzie może trwać latami i kosztować niemałe pieniądze. Gdyby zarejestrowano znak towarowy odpowiednio wcześnie – uniknięto by problemu.
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Dodatkowo znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk. Rozwiązanie pozwala na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.
Znak towarowy oprócz funkcji ochronnej może być również wykorzystany w celu zmniejszenia obciążeń podatkowych. Możliwe będzie to w szczególności w Nowym Ładzie. Nasuwa się jednak pytanie – w jaki sposób rejestracja znaku towarowego sprawi, że zapłacę niższy podatek? Odpowiedź jest dosyć prosta. Znak towarowy możesz wynająć bądź wydzierżawić lub licencjonować swojej spółce.
Temat wynajmu znaków towarowych swojej spółce od wielu lat stanowi przedmiot sporu podatników i fiskusa. Praktycznie do końca 2020 roku organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych stały na stanowisku, że przychody z tytułu wynajmu lub dzierżawy znaku towarowego należy zakwalifikować jako przychody z praw majątkowych opodatkowanych według skali podatkowej – 17 i 32%. Tym samym odmawiały opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do kwoty 100 tys. zł i 12,5% powyżej nadwyżki. Takie stanowisko zostało zaprezentowane między innymi w interpretacji indywidualnej o sygn. akt. 0115-KDIT3.4011.548.2018.2.AK 29 stycznia 2019 roku.
Wnioskodawca wskazał, że zamierza zarejestrować znak towarowy oraz zawrzeć umowę dzierżawy znaku towarowego ze spółką kapitałową za wynagrodzeniem wypłacanym miesięcznie, kwartalnie lub rocznie. Wnioskodawca chciał opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu dzierżawy znaku towarowego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) uznał, że przychód z korzystania przez podatnika z posiadanego znaku towarowego (w tym także ze znaku, na który udzielono prawo ochronne), a zatem także z odpłatnego udostępniania praw do korzystania znaku innym podmiotom, stanowi przychód z praw majątkowych, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. KIS wskazał, że brak jest podstaw prawnych do opodatkowywania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów ze źródła przychodów jakim są prawa majątkowe, w tym także przychodów uzyskiwanych z odpłatnego udostępniania znaku towarowego.
Bardziej przychylnie na ten temat wypowiadały się Wojewódzkie Sądy Administracyjne, które stały na stanowisku, że nie ma znaczenia czy przedmiotem dzierżawy/najmu jest prawo majątkowe, przychód uzyskiwany z tytułu udostępnienie znaków towarowych można opodatkować zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.
Prawna ochrona logotypu stanowi nie tylko gwarancję ochrony własnej marki, ale w niektórych przypadkach może powodować obniżenie zobowiązań podatkowych. Nie wiesz jak to zrobić? Skontaktuj się ze nami! Wszystkimi formalnościami zajmiemy się w Twoim imieniu! Dopasujemy rozwiązania prawne indywidualnie do Twoich potrzeb.
Radca prawny, Doradca podatkowy / Partner KHG Hupajło Grzegorczyk i Partnerzy Kancelaria Prawno-Podatkowa