Uprawnienia kupującego za wady rzeczy

09-04-2019

Uprawnienia kupującego za wady rzeczy

Będąc konsumentem często możemy spotkać się z sytuacją, gdzie sprzedawca wykręca się od wymiany bądź naprawy kupionej rzeczy, twierdząc że minęła roczna gwarancja. Czym tak na prawdę jest gwarancja oraz jakie mamy prawa z nią związane?

 

Przede wszystkim powinniśmy rozróżnić nasze dwa podstawowe uprawnienia, mianowicie przy wadach zakupionych rzeczy możemy mówić o rękojmi oraz o gwarancji. Pierwsza z nich, czyli rękojmia jest to nasze prawo do dochodzenia roszczeń od sprzedawcy, wprost z przepisów prawa. Natomiast gwarancja jest to rozszerzenie naszych uprawnień w stosunku do rękojmi, które otrzymujemy od producenta.

 

Jakie uprawnienia daje nam rękojmia, a jakie gwarancja?

 

Podstawowymi uprawnieniami wynikającymi z rękojmi są:

  • obniżenie ceny towaru;
  • odstąpienie od umowy kupna;
  • wymiana rzeczy na nową wolną od wad;
  • naprawienie rzeczy.

Natomiast jeżeli skorzystamy z prawa gwarancji, będziemy mówili o następujących uprawnieniach:

  • zwrot ceny towaru;
  • wymiana rzeczy na nową wolną od wad;
  • naprawienie rzeczy.

 

Rękojmia trwa co najmniej dwa lata – dotyczy to rzeczy ruchomych, natomiast co najmniej pięć lat – dotyczy nieruchomości. Gwarancja udzielana jest co najmniej na rok. Mimo, że obie instytucje są do siebie bardzo podobne, to istnieją one obok siebie i to od nas zależy, z której opcji skorzystamy. Jednak nie możemy skorzystać z obu rzeczy naraz, np. zwrotu ceny towaru w ramach gwarancji oraz wymiany rzeczy na nową wolną od wad. Istnieje obawa, czy jeżeli skorzystamy z uprawnień, które daje nam gwarancja, to czy w przyszłości będziemy mogli skorzystać z prawa rękojmi? Odpowiedź brzmi tak, skorzystanie z uprawnień gwarancyjnych nie pozbawia nas prawa skorzystania w przyszłości z prawa rękojmi, co więcej skorzystanie z uprawnień gwarancyjnych zatrzymuje bieg rękojmi. Ponadto skorzystanie z gwarancji zatrzymuje bieg rękojmi. Korzystając z uprawnień rękojmi mamy prawo do tego, aby wybrać sobie jedno z czterech rozwiązań, które nam przysługują. To od nas zależy czego żądamy, nawet jeśli sprzedawca proponuje nam inne rozwiązanie. Inną sytuację mamy przy gwarancji, mianowicie możemy zgłosić roszczenie gwarancyjne chcąc wymiany towaru na nowy, jednak to po stronie gwaranta leży to, która z możliwości zostanie spełniona. Wiąże się to z tym, że może się nie opłacać wymiana towaru na nowy – o wiele tańsze może być naprawienie rzeczy.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *