Prawno-podatkowe zmiany dla przedsiębiorców – lipiec 2024

03-07-2024
/ Rafał Kufieta

Prawno-podatkowe zmiany dla przedsiębiorców – lipiec 2024

Zmiany podatkowe zawsze stanowią pewien problem. Powodują po stronie przedsiębiorcy konieczność dostosowania się do zmian. Oznacza to dodatkowe koszty, a czasami i stratę czasu niezbędną na optymalizację własnej działalności w zgodzie z bieżącymi przepisami. Wbrew pozorom bywa to problematyczne. Zmiany natomiast prawno-podatkowej to jeszcze bardziej rozbudowany temat i mogą stanowić poważne wyzwanie dla przedsiębiorców z kilku powodów. Przede wszystkim mamy brak jasności co do interpretacji nowych przepisów, dodatkowo wszelkie nowe ustalenia będą wpływać np. na ryzyko błędów w podejmowaniu decyzji lub mieć bezpośrednie przełożenie na płynność finansowo. Niezbędne jest więc podejście do wszystkiego w sposób możliwie najbardziej skrupulatny. Jakie zmiany czekają Cię od lipca 2024? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Zmiany prawne i nowe zmiany podatkowe w lipcu

Lipiec będzie gorący, pełnym wrażeń miesiącem. Wiemy to już dzisiaj i taki stan rzeczy jest spowodowany co najmniej kilkoma powodami. Większość z nich dotyczy przedsiębiorców i jest to konkretnie  6 zmian, które wchodzą w życie od 1. lipca. Mianowicie, zaczyna obowiązywać podwyżka minimalnego wynagrodzenia do 4300 zł brutto. Mocno dotknie to wielu przedsiębiorców, którzy na nowo będą musieli podejść do kwestii kosztów. Dodatkowo zaczyna działać fundusz, który ma zabezpieczać wpłaty osób kupujących lokale mieszkaniowe w razie niewypłacalności lub w przypadku upadku dewelopera. Fundusz ten obejmuje wszystkie umowy, ale tylko dla konsumentów. Jeśli więc kupujesz i umowa jest podpisana z działalnością gospodarczą bądź spółką, to taka inwestycja znajduje się poza zasadami związanymi z funduszem. Czyli zakup nie będzie objęty ochroną umów i lokali. 

Jakie jeszcze zmiany czekają nas od lipca 2024?

Od pierwszego lipca mamy 7-dniowy termin na poinformowaniu Urzędu Pracy o zatrudnieniu obywateli Ukrainy. Kiedyś było to 30 dni, teraz jest siedem. Oprócz tego czeka nas też niestety podwyżka cen prądu. Tutaj jest jednak pewna, dobra informacja dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W ich przypadku stawki pozostają bez zmian, gdyż są zakwalifikowani do specjalnej grupy, która pozostaje zabezpieczona na wypadek takiego kosztu. Pozostali przedsiębiorcy, czyli ci, którzy nie uznawany za “wrażliwych”, będą mieli podwyżkę do 693 zł za megawatogodzinę. Kolejna zmiana to strefy czystego powietrza. Pierwsza taka strefa od pierwszego lipca działa w Warszawie, a do takich stref musi przygotować się również Wrocław. Rozwiązanie ogranicza możliwość wjazdu określonych pojazdów na wskazany teren. Większości przypadków osoby, które są zameldowane, płacą podatki w urzędzie skarbowym na terenie, którego jest ta strefa, będą miały przedłużone okres wjazdu. 

 

Strefa Czystego Transportu (SCT) w Polsce to obszary w miastach, gdzie obowiązują ograniczenia dotyczące wjazdu pojazdów, mające na celu redukcję emisji spalin i poprawę jakości powietrza. Wprowadzenie SCT ma na celu zachęcenie do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu, takich jak pojazdy elektryczne, hybrydowe czy komunikacja miejska. Miasta mogą ustanawiać własne kryteria i zasady dotyczące wjazdu i poruszania się w tych strefach. Więc warto się zapoznać z tym, czy ten wjazd na pewno będzie też państwo dotyczą, bo jeżeli jesteście z płacicie podatki lokalnie, to was to ominie. 

KSEF jeszcze nie wchodzi

W lipcu nie wchodzi  w użycie Krajowy System e-Faktur (KSeF). Więcej na temat przesunięcia przeczytasz w artykule pod tym linkiem. Faktury, które miały być automatycznie wysłane do Urzędu Skarbowego, będzie dostępna m.in. dla małych firm dopiero od pierwszego kwietnia 2026 roku. Czyli mamy prawie dwa lata wejścia dla małych, średnich przedsiębiorstwach, które mają poniżej 200 milionów obrotów. Firmy natomiast, które mają powyżej 200 milionów obrotów, muszą ten obowiązek wprowadzić pierwszego lutego 2026. Platforma informatyczna wprowadzona przez Ministerstwo Finansów docelowo umożliwi wystawianie, przechowywanie i przesyłanie faktur elektronicznych w standardzie ustrukturyzowanym. System ten usprawni proces fakturowania, ale przy tym zwiększy transparentność. Co to oznacza? Większą kontrolę nad całym obrotem, ale z drugiej strony pozwoli na skuteczniejszą walkę z oszustwami podatkowymi.

Zastanawiasz się jak zmiany wpłyną na Twoją firmę?

Proponuję więc, żebyś napisał do mnie. Postaram się sprawdzić, w jakim stopniu nadchodzące zmiany wpłyną na Twoją działalność. Dodatkowo podpowiem Ci, jak przygotować się na to, co czeka Cię w lipcu 2024 r. Jeśli masz pytania bądź wątpliwości, zapraszam do kontaktu. Napisz do mnie maila i opisz mi wszelkie kwestie, na które chciałbyś poznać odpowiedź. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tagi:

Prezes zarządu spółki
KHG Podatki&Księgowość sp. z o.o.