Więcej o prawie i podatkach na naszym kanale Youtube! Kliknij i bądź na bieżąco!
Obecnie dropshipping w Polsce, jak i w innych krajach cieszy się rosnącą popularnością. W głównej mierze polega on na tym, że sprzedawca nie przechowuje towaru u siebie, a jedynie wysyła zamówienie bezpośrednio od dostawcy do klienta. Dzięki temu możesz sprzedawać produkty z całego świata, bez konieczności ich faktycznego posiadania. Ponadto redukujesz tym samym ryzyko inwestycyjne, osiągając większą elastyczność i mobilność biznesową. Na ten moment wyróżnia się w tym zakresie dwa modele: sprzedażowy i usługowy. Czym one się od siebie różnią? Na co należy zwrócić szczególną uwagę? Dowiesz się właśnie w tym artykule.
W usługowym modelu dropshippingu mamy do czynienia z pośrednictwem handlowym. W tym przypadku pośrednik nie dokonuje zakupu towaru oraz nie jest jego właścicielem. Polega to na tym, że e-przedsiębiorca kupuje produkty od hurtowni, a następnie zawiera umowę sprzedaży z klientem końcowym. Natomiast hurtownia zajmuje się przede wszystkim dostawą towaru zgodnie ze złożonym zamówieniem. W niektórych sytuacjach podejmuje się ona również obsługi reklamacji i zwrotów, ale to sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu umowy sprzedaży. Pośrednik odpowiada także za świadczone usługi elektroniczne, takie jak prowadzenie konta lub korzystanie z newslettera. W praktyce sprzedawca wystawia dowód zakupu klientowi końcowemu i jednocześnie jest on odpowiedzialny za wszelkie roszczenia związane ze wspomnianą umową sprzedaży. W usługowym modelu dropshippingu sprzedawca zarabia na marży, czyli różnicy między ceną produktu w hurtowni a ceną uzyskaną od konsumenta.
Więcej o prawie i podatkach na naszym kanale Youtube! Kliknij i bądź na bieżąco!
Sprzedażowy model dropshippingu polega na sprzedawaniu towarów we własnym imieniu. Wobec tego konsument e-sklepu zawiera umowę sprzedaży z hurtownią, która działa jako dostawca i sprzedawca dla klienta końcowego. W tym układzie, rola sprzedawcy sprowadza się wyłącznie do pośrednictwa i świadczenia usług drogą elektroniczną. Przykładowo może być to m.in. prowadzenie konta lub korzystanie z newslettera. Odpowiedzialność z tytułu umowy sprzedaży, dostawy produktu, procedury reklamacyjnej oraz zwrotów leży po stronie hurtowni, która wystawia także dowód zakupu klientowi końcowemu. Dochody e-sklepu wynikają z prowizji uzyskiwanych od sprzedanych artykułów. Konsument nie jest włączony do rozliczeń między hurtownią a pośrednikiem, a korzystanie z usług świadczonych przez sklep internetowy jest dla niego darmowe.
Jedną z głównych korzyści związanych z dropshippingiem jest stosunkowo niski wymagany wkład własny. Dużą zaletą w tym przypadku będzie również brak konieczności:
Zasadniczo wymagane koszty obejmują głównie opłaty dotyczące prowadzenia strony internetowej, utrzymania domeny, programowania itp. Dropshipping umożliwia m.in. sprzedaż szerokiego zakresu produktów pochodzących z różnych państw. Ostatecznie, model ten oferuje dużą skalowalność i możliwość szybkiego wzrostu w krótkim czasie.
Dropshipping stanowi skuteczne rozwiązanie dla osób, które chcą zacząć swoją przygodę z e-commerce, bez jednoczesnego inwestowania wielkich sum w przestrzenie pod magazynowanie produktów. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że jest to forma handlu, która podlega opodatkowaniu tak samo, jak każda inna działalność gospodarcza. Oznacza to, że inwestorzy zobowiązani są opłacać podatki, takie jak VAT czy podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie, a ja postaram się odpowiedzieć Ci na Twoje pytania. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.
Prezes zarządu spółki
KHG Podatki&Księgowość sp. z o.o.