Dropshipping – podatki i prawo

02-04-2020
/ Łukasz Jabkowski

Dropshipping – podatki i prawo

Ograniczenia spowodowane pandemią koronawirusa odbijają swoje piętno na wielu przedsiębiorcach. Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie przewidzieć skutków ekonomicznych dla poszczególnych branż, ale z pewnością możemy stwierdzić, że znajdą się ci mniej i bardziej poszkodowani z powodu panującej sytuacji. Nakładane ograniczenia, przestój czy nawet zawieszenie działalności, niewątpliwie doprowadzą do nieodwracalnych skutków, ale przyczynią się również do rozwoju alternatywnych sposobów prowadzenia dotychczasowej działalności. Jednym z tych sposobów jest model logistyczny sprzedaży towarów tzw. „dropshipping”.

Co to jest dropshipping?

Bez wątpienia panujące okoliczności sprzyjają internetowemu rynkowi sprzedaży, na którym możemy znaleźć dosłownie wszystko. Nielimitowany wybór produktów, konkurencyjne ceny, opinie innych użytkowników czy też błyskawiczne dostawy to zdecydowanie największe atuty takiej formy obrotu. Część sprzedawców już jakiś czas temu zdecydowała się zoptymalizować sprzedaż przez Internet i prowadzić ją w oparciu o dropshipping, który to zyskuje coraz większe zainteresowanie.

Mechanizm jego działania najłatwiej przedstawić w trzech krokach:

  1. Kupujący składa zamówienie przez Internet;
  2. Zamówienie otrzymuje sprzedawca, który przekazuje je dostawcy;
  3. Dostawca wysyła zamówienie bezpośrednio do kupującego;

Podstawowym założeniem dropshippingu jest to, że sprzedawca nie magazynuje sprzedawanych towarów. Korzysta on z usług jednego lub wielu dostawców, w zależności od tego co oferuje w swoim sklepie internetowym. Sprzedaż taka może być prowadzona w oparciu o jeden z dwóch sposobów. Pierwszy z nich zakłada, że sprzedawca jest pośrednikiem w całej transakcji. Gromadzi on zamówienia i przekazuje uzyskane środki  dostawcy, który realizuje zamówienie. Stroną umowy sprzedaży jest w takim wypadku dostawca. Drugi sposób polega na prowadzeniu sprzedaży we własnym imieniu przez sprzedawcę – dokonuje on zakupu towaru u dostawcy zgodnie z zamówienie kupującego, a wysyłka następuje bezpośrednio od dostawcy. Bez wątpienia, prowadzenie sprzedaży w  oparciu o jeden lub drugi sposób dropshippingu jest sam w sobie niezwykle wygodny, a dodatkowo może znacząco zoptymalizować koszty prowadzenia takiej działalności.

Chce założyć firmę prowadzącą sprzedaż w oparciu o dropshipping – co zrobić?

W pierwszej kolejności należy wybrać formę  jaką przybierze nasza firma. Wybór będzie zależał od wielu czynników, m.in. aktualnych potrzeb, skali planowanej działalności, optymalizacji kosztów, chęci zabezpieczenia interesów. Podjęcie działalności gospodarczej w określonej formie wiąże się z uzyskaniem wpisu, odpowiednio do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego. O najkorzystniejszy wybór najlepiej zapytać naszych adwokatów i radców prawnych, którzy dostosują wybór do potrzeb każdego przedsiębiorcy (m.in. o korzyściach płynących z założenia spółki przez internet przeczytasz w naszym innym artykule).

Jak rozliczać podatek?

Oczywiście prowadzenie sprzedaży w formie dropshippingu, jak każda inna działalność, wiąże się z obowiązkami podatkowymi. Brak jest regulacji podatkowych odnoszących się bezpośrednio do takiego modelu sprzedaży, ale korzystając z przepisów ogólnych i wydanych interpretacji podatkowych, możemy przyjąć, że rozliczenie jest zależne od przyjętego przez nas modelu sprzedaży. W przypadku pośrednictwa pomiędzy zamawiającym a dostawcą – opodatkowaniu podlega prowizja sprzedawcy, który nie ponosi kosztów zakupu towaru (VAT od usługi pośrednictwa). W drugim przypadku, gdy sprzedawca kupuje towary od dostawcy, następnie sprzedaje je zamawiającemu – opodatkowaniu podlega kwota uzyskana od zamawiającego (VAT od sprzedaży towarów). O rachunkowość Twojej firmy zadba nasz dział księgowy, który zapewni najbardziej optymalny i rzetelny sposób prowadzenia dokumentacji finansowej.

Dropshipping a kwestie prawe

Prowadzenie działalności gospodarczej w formie dropshippingu nie wiąże się z żadnymi specjalnymi wymogami formalnymi. Jest natomiast kilka kwestii z prawnego punktu widzenia, o których należy pamiętać. Jedną z nich jest przede wszystkim zawarcie umów z dostawcami, które w dokładny sposób będą określały obowiązki stron, zasady odpowiedzialności, terminy i zasady rozliczeń. Sklep funkcjonujący jako internetowy musi posiadać stosowny regulamin oraz działać zgodnie z tzw. RODO. Niezbędne jest także przestrzeganie przepisów wynikających z kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta. O tym wszystkim dowiesz się z audytu prawnego, o który zadba zespół adwokatów i radców prawnych Kancelarii KHG, którzy specjalizują się zakładaniu firm oraz stałych obsługach prawnych przedsiębiorców w wielu branżach. Kancelaria KHG świadczy swoje usługi prawne i księgowe dla klientów zarówno z Wrocławia jak i całej Polski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *