Co to jest dziennik budowy?
Dziennik budowy jest pewnego rodzaju specjalistycznym zeszytem w którym dokumentowany jest przebieg robót budowlanych. Dziennik jest wydawany przez starostwo a wypełnia go na bieżąco kierownik budowy.
Kiedy dziennik budowy jest konieczny?
Co do zasady dziennik budowy prowadzimy oddzielnie do każdego obiektu budowlanego nawet, jeśli obiekty te są objęte jednym pozwoleniem. W praktyce jednak przy niewielkich inwestycjach, np. budowa domu jednorodzinnego oraz wolnostojącego garażu, można prowadzić jeden dziennik budowy dla wielu obiektów.
Kto może dodawać wpisów do dziennika budowy?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami tylko określone pomioty mogą dokonywać wpisów w dzienniku budowy, np. inwestor (właściciel), projektant, kierownik budowy, inspektor nadzoru inwestorskiego. Należy pamiętać osoby uprawnione do wpisów w dzienniku budowy nie mogą „wyręczać” kierownika budowy w obowiązku dokumentowania przebiegu budowy – wpisy tych osób powinny dotyczyć wyłącznie wykonywanych przez nich obowiązków związanych z procesem budowalnym, np. uprawnia projektanta do zamieszczania w dzienniku budowy wpisów zawierających żądanie wstrzymania robót budowlanych w razie stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia.
Jak uzupełnić dziennik budowy?
Na stronie tytułowej dziennika wpisujemy dane podstawowe, m.in.: numer dziennika budowy, który nadaje właściwy organ, datę wydania, liczbę stron, numer i datę wydania pozwolenia na budowę itd. Kolejne strony to miejsce przeznaczone do umieszczenia informacji o osobach pełniących samodzielne funkcje techniczne oraz strony do prowadzenia wpisów, które określają przebieg robót budowalnych.Wpisów dokonujemy: w sposób trwały i czytelny, zarówno na oryginałach i kopiach, w porządku chronologicznym, bez pozostawiania pomiędzy wpisami nadmiernych przerw (przepisy mówią „w sposób uniemożliwiający dokonanie późniejszych uzupełnień”).
Czy możemy zmienić wpis w dzienniku budowy?
Tak, jednak nieaktualny tekst należy przekreślić w sposób umożliwiający jego odczytania. Należy także uzasadnić konieczność dokonanych „poprawek”.
Radca prawny / Partner KHG Hupajło Grzegorczyk i Partnerzy Kancelaria Prawno-Podatkowa