Jeśli masz swoje logo i tu trafić to zapewne zastanawiasz się nad zastrzeżeniem swojego znaku towarowego. Podstawowe pytanie właściwie każdego to co daje taka ochrona znaku towarowego? W tym wpisie skupię się konkretnie nad uprawnieniem do oznaczenia swojego loga konkretną adnotacją.
Na tym narosło wiele mitów. Przy logach często można spotkać takie oznaczenia jak (R), (TM), (C) jak i wiele innych. Jakkolwiek tajemnicze się to wydaje, wszystkie tego typu określenia przy znakach są dozwolone, przy czym wyłącznie znak zastrzeżony może mieć adnotację (R), czyli Register – oznaczającą tym samym znak zastrzeżony.
Przedstawię tę kwestię w krótkich pytaniach i odpowiedziach:
Tak, jeśli masz skończoną procedurę przez urzędem, to wtedy możesz korzystać z tej adnotacji.
Tak, tylko dla znaku Register jest prawnie określone oznaczenie. W przypadku TM oznacza Trade Mark i choć znak nie jest zgłoszony do urzędu, to może mieć takie oznaczenie.
Nie, zgodnie z art. 308 pwp „Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny”.
Zrób to gdziekolwiek uważasz. Nie ma żadnych wymogów w tym względzie. Zazwyczaj robi się to w prawym górnym rogu.
Nie, to Twoja indywidualna decyzja czy i kiedy dokonasz zastrzeżenia. Warto jednak to zrobić, aby w przyszłości nie mieć problemów z nieuczciwymi kontrahentami. Tego typu zastrzeżenia od konkurencji można zwalczyć jako „zgłoszenie w złej wierze”, ale jest to czasochłonne i kosztowne. Znacznie łatwiej, szybciej i lepiej marketingowo samemu dokonać zgłoszenia.
Możemy to zrobić za Ciebie. Koszt zgłoszenia do Urzędu polskiego to zaledwie kilkaset złotych plus dodatkowo nasze wynagrodzenie wynoszące ~1000 zł netto. Wybierzemy za Ciebie klasy wg klasyfikacji nicejskiej i przeprowadzimy całą procedurę.
Radca prawny, Doradca podatkowy / Partner KHG Hupajło Grzegorczyk i Partnerzy Kancelaria Prawno-Podatkowa