Mamy półmetek wakacji. Część z nas ma już urlop za sobą, część przed sobą. Urlop to czas odpoczynku od pracy, relaksu, wyjazdów. Wyjazd na wczasy organizujemy sobie sami lub też korzystamy z szerokiej gamy ofert biur podróży, które dzięki znakomitej reklamie kuszą wizją bajecznego wypoczynku. Takich wakacji właśnie Ci życzymy! Jednak to, że trafiłeś na nasz artykuł prawdopodobnie znaczy, że Twój wyjazd „na wczasy” nie wiele miał wspólnego z relaksem i spełnieniem wakacyjnych marzeń. Jeśli przyczyna tych problemów leży po stronie biura podróży masz prawo do wystąpienia z roszczeniami przeciwko niemu. Dzisiaj postaram się przybliżyć to zagadnienie.
Prawo do dochodzenia roszczeń wobec biur podróży daje nam ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Decydując się na obronę swojego stanowiska i wystąpienie do biura podróży czy agencji turystycznej z żądaniem uwzględnienia naszego stanowiska warto pokusić się o kontakt z kancelarią prawną, która udzieli nam kilku wskazówek lub zlecić jej kompleksowe zajęcie się sprawą. Trzeba bowiem być gotów na to, że finał tego sporu może skończyć się w sądzie. Z uwagi na to, warto pamiętać o zebraniu dowodów na poparcie naszego stanowiska, gdyż to na nas spoczywa obowiązek udowodnienia zaniedbań (np. zdjęcia czy świadkowie).
Za co odpowiada biuro podróży czy agencja turystyczna? Przede wszystkim za to, aby dopełnić wszystkie obowiązki zawarte w umowie. Organizator odpowiada za różnice między stanem faktycznym a tym, co było oferowane w umowie, katalogu czy stronie internetowej. Jest to np. sytuacja, kiedy dostałeś pokój z widokiem na basen zamiast z widokiem na morze (a taki właśnie rezerwowałeś), usterka samolotu, która spowodowała odwołanie lotu, zagubienie bagażu czy też zatrucia pokarmowe spowodowane nieświeżym jedzeniem. Przykładów jest wiele. Ważne jest to, aby niezgodność usługi z umową była zgłoszona organizatorowi jak najszybciej, a najlepiej jeszcze w trakcie trwania turnusu. Warto podkreślić, że termin przedawnienia tego typu roszczeń wynosi 3 lata.
O jakie roszczenia może wystąpić poszkodowany klient? Są to: obniżenie ceny usługi, odszkodowanie i zadośćuczynienie. Pierwsze roszczenie jest ustalane na podstawie tzw. Tabeli frankfurckiej (jest to tabela, która w sposób procentowy określa o ile należy obniżyć cenę usługi- brane jest tu pod uwagę charakter, jakość i czas trwania niezgodności usługi z umową). O odszkodowanie masz prawo wystąpić, jeżeli w wyniku nieprawidłowości musiałeś ponieść dodatkowe koszty, np. zakup ubrań po tym jak zaginął Twój bagaż. Natomiast kwestie związane z zadośćuczynieniem w każdym przypadku jest rozpatrywana indywidualnie z uwagi na to, że dla każdego z nas, co innego jest w stanie zepsuć wymarzony urlop i każdy ma inne oczekiwania wobec niego. Zadośćuczynienie jest rekompensatą pieniężną za zaistniałe niedogodności- inaczej mówiąc jest to rekompensata szkody niemajątkowej np. za stres, ból.
Warto znać swoje prawa i w przypadku, gdy jest taka możliwość walczyć o to, co nam się należy. Nie podjęcie żadnych działań jest najgorszym wyjściem z sytuacji. Nie pozostawaj bierny wobec nieudanego urlopu. Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, którym przedstawisz swoją sytuację, a oni w oparciu o te informację zaproponują najlepsze rozwiązania.
Jako Kancelaria Prawna prowadzimy sprawy przeciwko biurom podróży z tytułu niezrealizowanych wycieczek, upadłości biur podróży jak i standardu który był niższy niż ten prezentowany w ofercie.