W udzielaniu pomocy prawnej z zakresu prawa zamówień publicznych pomocne jest doświadczenie Kancelarii nabyte w toku współpracy z Zamawiającymi oraz Wykonawcami. Kancelaria świadczy stałą i doraźną obsługę zarówno podmiotów zajmujących się udzielaniem zamówień publicznych, jak i podmiotów biorących udział jako Wykonawcy w tak organizowanych przetargach.
Radca prawny / Partner KHG Hupajło Grzegorczyk i Partnerzy Kancelaria Prawno-Podatkowa
Jedną ze specjalizacji kancelarii jest prawo zamówień publicznych. W udzielaniu pomocy prawnej z zakresu prawa zamówień publicznych pomocne jest doświadczenie Kancelarii nabyte w toku współpracy z Zamawiającymi oraz Wykonawcami. Kancelaria świadczy bowiem stałą i doraźną obsługę zarówno podmiotów zajmujących się udzielaniem zamówień publicznych na podstawie ustawy z dnia z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164), jak i podmiotów biorących udział jako Wykonawcy w tak organizowanych przetargach.
Posiadamy doświadczenie w tworzeniu dokumentacji niezbędnej w procesie udzielania zamówień publicznych (np. opis przedmiotu zamówienia, ogłoszenia, SIWZ), sporządzaniu odwołań i odpowiedzi na odwołania do KIO, a także zapewniamy reprezentację w toku prowadzonego przed Krajową Izbą Odwoławczą postępowania.
Jeżeli, jako Zamawiający jesteś zobowiązany do udzielenia zamówienia publicznego w trybie przepisów ustawy zapewnimy Ci wsparcie i doradztwo prawne w zakresie przygotowania postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego. Jeżeli zaś jesteś Wykonawcą, brałeś udział w przetargu i nie zgadzasz się z wyborem danej oferty pomożemy Ci przeanalizować zasadność wniesienia odwołania, a następnie przeprowadzimy Cię przez całą procedurę przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Krajowa Izba Odwoławcza
Krajowa Izba Odwoławcza jest to instytucja państwowa, która została powołana w celu rozpatrywania odwołań wnoszonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Do kompetencji KIO należy również uchylenie zakazów zawarcia umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze oraz podejmowaniem uchwał w sprawie zastrzeżeń do wyników kontroli Prezesa UZP. Członkowie składów orzekających Izby przy orzekaniu są niezawiśli i związani wyłącznie przepisami obowiązującego prawa. Postępowanie przed KIO ma charakter postępowania przed sądem polubownym, a na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej oraz postanowienia kończące postępowanie odwoławcze stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego przysługuje skarga do sądu okręgowego właściwego dla siedziby, bądź miejsca zamieszkania zamawiającego, wnoszona za pośrednictwem Prezesa KIO.
Podmioty uprawnione do wniesienia odwołania oraz zakres odwołania
Prawo wniesienia odwołania przysługuje:
Odwołanie może być wniesione na niemal każdą czynność zamawiającego. Można bowiem zaskarżyć np. sposób sformułowania warunków udziału w postępowaniu, opis przedmiotu zamówienia, nałożone umową warunki realizacji zamówienia, wysokość i kryteria przyznawania punktów w ramach oceny złożonych ofert, odrzucenie naszej oferty, czy też unieważnienie postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego. Zaskarżeniu podlegają również zaniechania, których dopuścił się zamawiający, przykładowo brak odrzucenia oferty innego wykonawcy pomimo istnienia ku temu przesłanek, niewykluczenie z postępowania wykonawcy nie spełniającego wymogów uczestnictwa w postępowaniu, zaniechania ujawnienia informacji niesłusznie zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa itp.
Odwołanie służy wyłącznie kwestionowaniu zachowania Zamawiającego. W treści odwołania nie można skarżyć się na zachowania innych Wykonawców biorących udział w postępowaniu. Zatem można zaskarżyć brak odrzucenia oferty innego wykonawcy przez Zamawiającego, ale nie możesz zaskarżyć samego złożenia przez innego Wykonawcę oferty podlegającej odrzuceniu.
Nadmienić również należy, że to czy przysługuje nam prawo wniesienia odwołania oraz na jakie czynności zależy od wartości udzielanego zamówienia. W przypadku zamówień publicznych, których wartość przekracza progi unijne odwołanie można wnieść na każdą czynność zamawiającego. Natomiast zgodnie z art. 180 ust. 2 Prawa zamówień publicznych jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone tzw. progach unijnych, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności:
Procedura
Odwołanie, w formie pisemnej lub elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, wnosi się bezpośrednio do Prezesa KIO. Dla skutecznego wniesienia odwołania konieczne jest dostarczenie go do KIO najpóźniej ostatniego dnia terminu, gdyż inaczej niż w procedurze cywilnej dotrzymania terminu nie stanowi nadanie odwołania w placówce pocztowej operatora publicznego.
Wykonawca jest również zobowiązany do przekazania kopii odwołania bezpośrednio zamawiającemu w terminie przewidzianym dla złożenia odwołania. Nieprzekazanie kopii odwołania zamawiającemu lub przekazanie jej po upływie terminu do wniesienia odwołania skutkuje odrzuceniem odwołania przez KIO (vide: art. 189 ust. 2 pkt 7 Prawa zamówień publicznych).
Odwołanie podlega rozpoznaniu przez KIO tylko jeżeli nie zawiera ono braków formalnych i uiszczono od niego stosowny wpis.
Terminy na wniesienie odwołania szczegółowo uregulowane zostały w art. 182 Prawa zamówień publicznych. Ich długość, a tym samym również skuteczność wniesienia odwołania uzależniona jest od tego od jakiej czynności chcemy się odwołać. Kwestionować bowiem możemy m.in. czynności Zamawiającego o których, w myśl przepisów ustawy, Zamawiający jest zobowiązany nas poinformować. Wtedy termin na wniesienie odwołania biegnie od dnia przesłania nam informacji. Odwołanie dotyczyć również może treści ogłoszenia o zamówieniu publicznym lub SIWZ, wtedy termin na jego wniesienie liczony jest od dnia dokonania ich publikacji. Zaskarżać można również inne czynności Zamawiającego, polegające np. na zaniechaniu zawiadomienia o wykluczeniu wykonawcy. Dla tego typu odwołań terminy rozpoczynają swój bieg od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę ich wniesienia.
W ramach postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą wyróżnić można dwie zasadnicze fazy: posiedzenie – gdzie weryfikowane są kwestie formalne związane z uczestnictwem stron w sprawie (np. upoważnienia osób reprezentujących wykonawcę) oraz rozprawę – w trakcie której dokonywana jest analiza merytoryczna odwołania.
Orzekając wyrokiem KIO może nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności Zamawiającego, unieważnić umowę lub inne czynności Zamawiającego, nałożyć karę finansową albo orzec o skróceniu czasu obowiązywania umowy w przypadku stwierdzenia, że utrzymanie umowy w mocy leży w ważnym interesie publicznym.
Na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej oraz postanowienia kończące postępowanie odwoławcze stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego przysługuje skarga do sądu okręgowego właściwego dla siedziby, bądź miejsca zamieszkania zamawiającego, wnoszona za pośrednictwem Prezesa KIO. Skargę wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia orzeczenia Izby, przesyłając jednocześnie jej odpis przeciwnikowi skargi.
Statystyki
Jak wynika ze sprawozdania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2015 r. wniesiono łącznie 2.901 odwołań z czego 8%, a więc 244 odwołania zostały zwrócone z powodu braku wpisu lub nie uzupełnienia braków formalnych, a 3%, czyli 82 odwołania zostały odrzucone, np. z powodu nie wniesienia ich w terminie. Oznacza to, że aż 11% z wniesionych w 2015 r. nie zostało rozpoznanych przez KIO merytorycznie z uwagi na uchybienia natury proceduralnej. Z uwagi na sformalizowaną procedurę postępowania przez KIO profesjonalna pomocy
Brak wpisów w tej kategorii.