Negocjacje
Na negocjacje nie idziemy tylko po to, że „mecenas siedział i wyglądał groźnie”, nasze zadanie to bronić i atakować. Dlaczego? Uczestnik każdych negocjacji biznesowych jest narażony na dwa podstawowe zagrożenia, których nawet może nie być świadomy – po pierwsze będzie z pewnością manipulowany przez drugą stronę i może tego nawet nie poczuć. Po drugie, może nie być w stanie sam przedstawiać swoich racji. O tego jesteśmy my. Posługując się profesjonalnymi technikami negocjacji i manipulacji, jesteśmy z jednej strony w stanie obronić Klienta przed stosowaniem takich technik przez drugą stronę, stanowiąc szczelną tarczę, z drugiej zaś – możemy skutecznie kontratakować.
Czy słyszałeś o takich technikach jak „zdechła ryba”, „optyk z Brooklynu”, „skubanie” czy „drzwiami w twarz”? My słyszeliśmy. I to nie tylko o tych.
Należy pamiętać, że negocjować można na każdym etapie kontaktów biznesowych. Każde negocjacje jednak mają podobne etapy:
- Zbieranie danych – ustalamy czego chcemy, co możemy zaoferować w zamian i na jakie ustępstwa jesteśmy gotowi. Zdobywamy wiedzę o potencjalnych partnerach negocjacyjnych (przeciwniku – choć w negocjacjach warto przeciwnika traktować jako partnera, efekty są zdecydowanie lepsze) i dostosowujemy do niego strategię negocjacyjną.
- Prenegocjacje i zaproszenie do negocjacji – etap ten opiera się o kontakt z drugą stroną (partnerem negocjacyjnym) i ustalamy podstawowe zagadnienia, przede wszystkim wolę negocjacji, punkty wspólne, sporne lub takie, które „nie podlegają negocjacjom” (choć tak na marginesie – wszystko podlega).
- Przygotowanie do negocjacji – po znalezieniu wspólnego podłoża z partnerem, przygotowujemy szczegółowo strategię, różną w zależności od sytuacji.
- Negocjacje właściwe – jesteśmy wtedy w bezpośrednim kontakcie z partnerem negocjacyjnym. Czy zawsze w fizycznej obecności stron w kancelarii? Niekoniecznie. Negocjacje pomiędzy stronami, które dzieli duża odległość (w szczególności negocjacje międzynarodowe) prowadzimy często za pomocą biznesowych, bezpiecznych komunikatorów internetowych (np. Zoom).
- Porozumienie i spełnienie warunków – jesteśmy z Klientem do końca. Prowadzimy nie tylko same negocjacje, ale także wykonujemy lub pomagamy wykonać jego postanowienia przez Klienta oraz monitorujemy spełnienie ustaleń przez drugą stronę, a jeśli druga strona się uchyla – robimy wszystko, żeby porozumienie został skutecznie wykonane na korzyść naszego Klienta.
Przykłady negocjacji:
- negocjacje w sprawach o zapłatę;
- negocjacje przed sprawą rozwodową i podziałem majątku;
- negocjacji wszelkiego rodzaju umów i porozumień – zarówno zawierania, jak i rozwiązywania;
- negocjacje z organem administracji publicznej.
I jeszcze jedno – negocjacje to nie to samo co mediacja.