Przepisy dotyczące emerytur w Anglii i w Polsce różnią się. W przypadku osób, które mieszkają lub mieszkały przez większość czasu na terytorium jednego z tych państw, pojawia się wiele wątpliwości. W ostatnim filmiku omówiliśmy to, gdzie należy wnioskować o emeryturę i czy można łączyć polskie oraz angielskie świadczenie. Jakie dokumenty są konieczne do obliczenia wysokości emerytury? Jak udowodnić, że jesteśmy do niej uprawnieni? Dowiedz się w poniższym materiale Macieja i Patrycji:
W praktyce powinny one udowadniać, że przysługuje Ci świadczenie emerytalne i ułatwiać wyliczenie jego wysokości. Dokumenty tego typu to najczęściej świadectwa pracy lub legitymacje ubezpieczeniowe. W przypadku ich braku alternatywą jest przedłożenie umowy o pracę, legitymacji zawodowej czy zeznania świadków w niektórych okolicznościach. W ostatnim przypadku mogą oni zaświadczyć o tym, że pracowałeś, a także wskazać jakie konkretnie miałeś zarobki. Jeśli Twój zakład pracy został już zlikwidowany i nie możesz zebrać żadnych akt osobowych, to może zostać dopuszczony dowód z zeznań np. współpracowników i warto skonsultować taką drogę dochodzenia z prawnikiem.
Bardzo często w przypadku klientów naszej kancelarii prawnej zdarza się, że ZUS nie liczy wszystkich lat zatrudnienia. W takiej sytuacji powstaje wątpliwość – z jakiego względu? Dlatego, że nie cała dokumentacja została przedłożona do wyznaczenia wysokości emerytury. Niektóre osoby nie mają po prostu wszystkich dokumentów, a jeśli ich nie dostarczą ze swojej winy, to ZUS potrzebuje konkretów, aby wliczyć je w emeryturę. Jeśli nie udokumentujesz swojego okresu zatrudnienia to ciężko jest wskazać, że faktycznie masz przepracowane tyle lat ile zadeklarowałeś. W takiej sytuacji konieczne jest złożenie wniosku o przeliczenie emerytury, do którego trzeba dołączyć dokumenty, których brakuje. ZUS wtedy bierze pod uwagę okres zatrudnienia udowodniony we wniosku.
Niestety tak. Konieczne jest często przedłożenie oryginałów dokumentów. Co jednak jeśli takowy się zagubi? Nasi prawnicy doradzają w takiej sytuacji klientom zabezpieczenie wcześniej w formie notarialnej dokumentu, jeśli nie chcą przedkładać oryginału. W zasadzie jest to jednak wyłącznie jedna z możliwości. Dodatkowo przy złożeniu wniosku o ponowne przeliczenie emerytury, jeśli kwota wyszłaby niższa to nie spowoduje to obniżenia dotychczasowych świadczeń.
Każda decyzja jest indywidualna i trudno jest krótko omówić całą procedurę. W dużym skrócie – podstawa obliczenia emerytury jest dzielona przez średnią długość trwania życia. W jaki sposób obliczana jest więc podstawa? Tutaj bierze się pod uwagę zwaloryzowany kapitał początkowy, składki ubezpieczeniowe poddane waloryzacji, a jeśli ktoś korzystał z OFE to do podstawy obliczane są również środki zgromadzone na subkoncie.
Najprościej jest złożyć wszelkie dokumenty w kancelarii prawnej i skonsultować się z odpowiednim specjalistą. Sprawy związane z emeryturami, brakiem oryginalnych dokumentów czy zbyt niskiej stawki świadczenia emerytalnego zdarzają się bardzo często. Jeśli masz wątpliwości co do swojej emerytury i chciałbyś wyliczyć jej wysokość jeszcze raz – skontaktuj się z nami! Nasi prawnicy doradzą Ci w tej kwestii i przeprowadzą przez wszelkie kwestie formalne.