Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta

30-12-2022
/ Przemysław Babiec

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta

Wraz z 1 stycznia 2023 r. w życie wejdzie nowelizacja ustawy o prawach konsumenta. Docelowo ma ona zmienić sytuację konsumentów przy zawieraniu umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych. Nowelizacja dotyczy też umów sprzedaży zawartych pomiędzy sprzedawcą a konsumentem. Celem nowych przepisów jest dostosowanie polskiego porządku prawnego do norm unijnych. Na co zwrócić szczególną uwagę wraz z początkiem następnego roku? Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o prawach konsumenta w 2023 r.? Dowiedz się więcej na ten temat, właśnie w tym artykule.

Platformy internetowe – obowiązek informacyjny

Przepisy wprowadzą nowy termin: “internetowa platforma handlowa”. Pod tym pojęciem zostanie zdefiniowana usługa korzystająca z oprogramowania, które pozwala m.in. na  zawieranie umów na odległość między konsumentami a przedsiębiorcami. Ponadto w zakres ten zostaną więc zaliczeni operatorzy świadczący takie usługi z pomocą stron internetowych czy aplikacji. Nowelizacja obejmie również wszelkie czynności dotyczące zawierania umów na odległość między stronami, nawet jeśli żadna z nich nie jest prawnie przedsiębiorcą. Czyli obowiązkowi informacyjnemu podlega każdy sklep internetowy, a także różnego rodzaju marketplace, platformy aukcyjne i sprzedażowe. 

 

Do nowych norm należy dostosować nie tylko komunikaty, ale niejednokrotnie również cały interface sklepu bądź aplikacji. Platformy handlowe zobowiązane są poinformować  konsumenta, najpóźniej w momencie wyrażenia przez konsumenta woli związania umową o:

  • ogólnych kryteriach pozycjonowania ofert prezentowanych konsumentowi w wyniku wyszukiwania, 
  • charakterze stosunków nawiązywanych przy zawieraniu umowy w ramach oferty dotyczącej towarów, usługi bądź treści cyfrowych. Platforma wskazuje, że strona jest przedsiębiorcą,
  • o tym, że w przypadku gdy drugą stroną umowy nie jest przedsiębiorca, nie stosuje się przepisów zwiększających ochronę konsumentów,
  • podziale obowiązków umownych między dostawcą internetowej platformy handlowej, a osobą trzecią będącą równocześnie oferującym towary, usługi bądź treści cyfrowe.

Szukasz wskazówek istotnych, z perspektywy Twojego biznesu?

Więcej o podatkach na naszym kanale Youtube! Kliknij i bądź na bieżąco!

Ochrona konsumenta – co się zmienia?

Konsument wedle nowych przepisów zyskuje znacznie bardziej solidne stanowisko nawiązując stosunki z konsumentem. Okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi wydłuża się z 2 do 6 lat. Ponadto jeżeli przepisy nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Zmienia się więc czas rozpoznania reklamacji z 30 dni na 14 dni. 

Umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej

Ustawodawca wprowadził rozdział 5b czyli „Umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej”. Na podstawie nowelizacji przepisy nakładają na przedsiębiorcę obowiązek dostarczenia usługi cyfrowej niezwłocznie po zawarciu umowy, chyba że strony ustaliły inne warunki. Brak dochowania terminu uprawnia konsumenta do wezwania przedsiębiorcy do spełnienia świadczenia, a następnie do odstąpienia od umowy. Podobnie jak w przypadku towarów, treści i usługi cyfrowe także muszą być zgodne z umową. W przypadku treści i usług cyfrowych, zgodność musi występować z m.in. próbną wersją oprogramowania. Nie może ona dotyczyć np. wzoru lub próbki. Oprócz tego przepisy o odstąpieniu od umowy nie znajdują zastosowania, gdy treść cyfrowa docelowo dostarczona jest na materialnym nośniku.

Prowadzisz usługi objęte przepisami internetowych platform handlowych?

W takim wypadku proponuję kontakt mailowy. Jeśli masz konkretne wątpliwości w zakresie nowelizacji Ustawy o prawach konsumenta – odpowiem na Twoje pytania i wskażę Ci konkretne rozwiązania, które zaczną obowiązywać wraz z początkiem 2023 r. Zapraszam do kontaktu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *