Więcej o podatkach na naszym kanale Youtube! Kliknij i bądź na bieżąco!
Wraz z 1 stycznia 2023 r. w życie wejdzie nowelizacja ustawy o prawach konsumenta. Docelowo ma ona zmienić sytuację konsumentów przy zawieraniu umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych. Nowelizacja dotyczy też umów sprzedaży zawartych pomiędzy sprzedawcą a konsumentem. Celem nowych przepisów jest dostosowanie polskiego porządku prawnego do norm unijnych. Na co zwrócić szczególną uwagę wraz z początkiem następnego roku? Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o prawach konsumenta w 2023 r.? Dowiedz się więcej na ten temat, właśnie w tym artykule.
Przepisy wprowadzą nowy termin: “internetowa platforma handlowa”. Pod tym pojęciem zostanie zdefiniowana usługa korzystająca z oprogramowania, które pozwala m.in. na zawieranie umów na odległość między konsumentami a przedsiębiorcami. Ponadto w zakres ten zostaną więc zaliczeni operatorzy świadczący takie usługi z pomocą stron internetowych czy aplikacji. Nowelizacja obejmie również wszelkie czynności dotyczące zawierania umów na odległość między stronami, nawet jeśli żadna z nich nie jest prawnie przedsiębiorcą. Czyli obowiązkowi informacyjnemu podlega każdy sklep internetowy, a także różnego rodzaju marketplace, platformy aukcyjne i sprzedażowe.
Do nowych norm należy dostosować nie tylko komunikaty, ale niejednokrotnie również cały interface sklepu bądź aplikacji. Platformy handlowe zobowiązane są poinformować konsumenta, najpóźniej w momencie wyrażenia przez konsumenta woli związania umową o:
Więcej o podatkach na naszym kanale Youtube! Kliknij i bądź na bieżąco!
Konsument wedle nowych przepisów zyskuje znacznie bardziej solidne stanowisko nawiązując stosunki z konsumentem. Okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi wydłuża się z 2 do 6 lat. Ponadto jeżeli przepisy nie stanowią inaczej, przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Zmienia się więc czas rozpoznania reklamacji z 30 dni na 14 dni.
Ustawodawca wprowadził rozdział 5b czyli „Umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej”. Na podstawie nowelizacji przepisy nakładają na przedsiębiorcę obowiązek dostarczenia usługi cyfrowej niezwłocznie po zawarciu umowy, chyba że strony ustaliły inne warunki. Brak dochowania terminu uprawnia konsumenta do wezwania przedsiębiorcy do spełnienia świadczenia, a następnie do odstąpienia od umowy. Podobnie jak w przypadku towarów, treści i usługi cyfrowe także muszą być zgodne z umową. W przypadku treści i usług cyfrowych, zgodność musi występować z m.in. próbną wersją oprogramowania. Nie może ona dotyczyć np. wzoru lub próbki. Oprócz tego przepisy o odstąpieniu od umowy nie znajdują zastosowania, gdy treść cyfrowa docelowo dostarczona jest na materialnym nośniku.
W takim wypadku proponuję kontakt mailowy. Jeśli masz konkretne wątpliwości w zakresie nowelizacji Ustawy o prawach konsumenta – odpowiem na Twoje pytania i wskażę Ci konkretne rozwiązania, które zaczną obowiązywać wraz z początkiem 2023 r. Zapraszam do kontaktu.