Krajowy System e-Faktur (KSEF) to rozwiązanie wprowadzane obecnie w Polsce. Docelowo ma umożliwiać wystawianie, odbieranie oraz przechowywanie faktur w formacie elektronicznym. Wszystko z kolei ma być zintegrowane i upraszczać rozliczenia. KSEF jest zarządzany przez Ministerstwo Finansów i stanowi część szerszych zmian w polskim systemie podatkowym, mających na celu usprawnienie i zautomatyzowanie procesów związanych z fakturowaniem oraz kontrolą podatkową. Niestety wejście w życie KSEF opóźnia się, wspominaliśmy już o tym w jednym z naszych wcześniejszych materiałów, który znajdziesz tutaj. W tym artykule dowiesz się kiedy konkretnie ma zostać wprowadzony docelowo Krajowy System e-Faktur, a także w jakim celu został on opracowany.
Odpowiedź na to pytanie jest zależna od wielu czynników. Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSEF) w Polsce jest motywowane kilkoma kluczowymi celami. Polskim organom zależy na zwiększeniu efektywności administracji skarbowej. System będzie pozwalał łatwej monitorować wszelkie transakcje dokonywane przez przedsiębiorców. To natomiast ułatwi organom sprawowanie pieczy nad przepływem środków pomiędzy poszczególnymi podmiotami, a przez to pełniejszą kontrolę podatkową. Z innej strony jednak KSEF pozostaje równoznaczny z automatyzacją procesów. Elektroniczny system fakturowania umożliwia przetwarzanie faktur elektronicznie, co redukuje czas i zasoby potrzebne do ręcznego wprowadzania danych i kontroli dokumentów. Automatyczne sprawdzanie faktur w czasie rzeczywistym natomiast pomaga w identyfikacji nieprawidłowości i oszustw związanych z podatkiem VAT, co przyczynia się do zmniejszenia luki VAT.
Podstawowo są to ogólnie pojmowani przedsiębiorcy. Oznacza to, że w katalog ten wpisują się zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i duże przedsiębiorstwa. Wszystkie jednak skorzystają z automatyzacji i lepszej kontroli nad fakturami oraz zgodności z przepisami podatkowymi. Natomiast te mniejsze podmioty mogą korzystać z KSEF do uproszczenia procesów księgowych i obniżenia kosztów administracyjnych.
Z drugiej strony skorzysta na tym przede wszystkim administracja skarbowa. Urzędy skarbowe będą mogły szybciej i skuteczniej monitorować transakcje, co ułatwi identyfikację i zapobieganie nadużyciom podatkowym. Jeśli chodzi o samych księgowych i doradców podatkowych, KSEF może usprawnić obsługę klientów i zapewnienia zgodności z najnowszymi przepisami podatkowymi. Nie wiadomo jednak, jak będzie to prezentować się w praktyce, a więc na ten moment lepiej jest podchodzić to tej kwestii jeszcze nieco sceptycznie. Pierwsze doświadczenia z nowym systemem czekają nas dopiero w lutym 2026 r.
W takim wypadku warto przeanalizować Twoją działalność w sposób indywidualny. Napisz do mnie maila i opisz mi szczegółowo czym zajmuje się Twoja firma. Na tej podstawie sprawdzimy czy wszelkie procedury związane z ewidencją i księgowością wykonywany są poprawnie. Dodatkowo nasi specjaliści mogą również dokonać oceny prawidłowości opodatkowania. Zapraszamy do kontaktu.