Więcej o prawie i podatkach na naszym kanale Youtube! Kliknij i bądź na bieżąco!
Obecnie z uwagi na skomplikowany i mało korzystny system rozliczeń podatkowych w Polsce, przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na przeniesienie przedsiębiorstwa poza jej granice. Wybór jurysdykcji w wielu przypadkach pada właśnie na Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA). Decyzja o prowadzeniu zagranicznej działalności gospodarczej często umotywowana jest również chęcią rozwoju na arenie międzynarodowej. Jednak nie w każdej sytuacji może okazać się to skutecznym rozwiązaniem. Dlaczego i kiedy warto przenieść firmę do Dubaju? Dowiesz się w tym artykule.
W pierwszej kolejności warto zaznaczyć, że przeniesienie firmy za granicę i zarządzanie nią z Polski nie wiąże się z uniknięciem regulacji obowiązujących w Rzeczpospolitej. Sytuacja jest wręcz odwrotna. Jako przedsiębiorca musisz być w stanie, udowodnić istnienie efektywnego zarządu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wybór jurysdykcji odpowiedniej do prowadzenia zagranicznego biznesu często pada na Dubaj. Spowodowane jest to prawie zerowym podatkiem na zyski kapitałowe, dywidendę, odsetki oraz opłaty licencyjne. Wobec tego efektywne opodatkowanie wynosi w tym przypadku 0%. Natomiast VAT jedynie 5%.
Przed podjęciem decyzji o przeniesieniu firmy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich warto zadać sobie pytanie, czy Twoje przedsiębiorstwo będzie w tamtejszych okolicznościach widoczne. W wielu przypadkach problemy pojawiają się wtedy, kiedy dochodzi do powstania dysonansu poznawczego między rezydencją podatkową spółki a Twoją. Tego typu utrudnienie nie będzie miało miejsca, jeżeli rezydencja podatkowa będzie taka sama.
Więcej o prawie i podatkach na naszym kanale Youtube! Kliknij i bądź na bieżąco!
Należy również zastanowić się nad problematyką dotyczącą efektywnego zarządu i konieczności uwierzytelnienia jego faktycznego istnienia. W tej sytuacji niezbędne jest, aby potrafić to uzasadnić. Dowód w tej sprawie mogą świadczyć np. bilety samolotowe, bilans wydatków z karty bankowej lub faktury za hotel. Wobec tego musisz mieć możliwość udowodnić, że rzeczywiście zarządzasz przedsiębiorstwem, które ma swój substrat w Dubaju. Warto tutaj zwrócić uwagę na kwestię związaną z CFC, czyli tego, aby polski Urząd Skarbowy nie zakwalifikował podmiotu jako zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Obecnie wyróżnia się 3 rodzaje spółek w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pierwszą z nich jest spółka Offshore. Umożliwia ona prowadzenie biznesu niemal na całym świecie. Druga to spółka Free Zone, a jej wybór również pozwoli Ci na świadczenie działalności na arenie międzynarodowej z uwzględnieniem Free Trade Zone, czyli w strefach wolnego handlu. Możesz dzięki niej uzyskać wizę, status rezydenta oraz dysponować 100% udziałów w firmie.
Trzecim wyborem jest spółka Mainland, która uprawnia również do ogólnoświatowej działalności. Dodatkowo nie musisz powierzać 51% obywatelowi ZEA. Aktualnie zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieje możliwość posiadania nawet 100%. Co ważne nie musisz korzystać z usług Trust Offices, które zajmowałyby się zapewnieniem przedstawiciela w Twoim przedsiębiorstwie. Bez problemu także uzyskasz konto wielowalutowe oraz karty płatnicze. Natomiast, jeżeli zamierzasz oprzeć swój biznes w Dubaju o obrót kryptowalutami – możesz napotkać pewne utrudnienia. W ZEA preferowane są nieco bardziej tradycyjne formy inwestycji.
W przypadku, gdy nie zamierzasz dokonywać zmiany rezydencji podatkowej, należy pochylić się nad sprawą związaną ze kapitałem. Musisz zastanowić się, po pierwsze, w jaki sposób gromadzone środki będą przychodziły do Ciebie prywatne. Po drugie jak będziesz je wydatkował. Po trzecie jak się z niech rozliczysz. Stanowi to istotną kwestię, gdyż końcowa wartość opodatkowania determinuje wysokość efektywnego opodatkowania.
Prowadzenie firmy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich stanowi obecnie skuteczne rozwiązanie w kwestii optymalizacji podatkowej. Jednak każde przedsiębiorstwo jest inne, dlatego sprawa ta wymaga indywidualnego podejścia. Wobec tego, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie, a ja postaram się udzielić Ci odpowiedzi na Twoje pytania. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.
Prezes zarządu spółki
KHG Podatki&Księgowość sp. z o.o.