Jak zlikwidować spółkę z o.o.?

29-03-2023
/ Dominika Bonczar

Jak zlikwidować spółkę z o.o.?

Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to proces zakończenia działalności przedsiębiorstwa prowadzonego w takiej formie. Sytuacja ta może wynikać z różnych przyczyn takich jak zbycie, fuzja, bankructwo lub decyzja właścicieli o zamknięciu biznesu. Zgodnie z panującymi w tym zakresie przepisami likwidator zobowiązany jest do spełnienia szeregu formalności zarówno prawnych, jak i finansowych. Mowa tutaj m.in. o powiadomieniu wierzycieli, uregulowaniu zobowiązań oraz wprowadzeniu firmy w stan likwidacji. Jak zamknąć spółkę z o.o.? Na co należy zwrócić szczególną uwagę? Dowiesz się właśnie w tym artykule.

Etap I – zgromadzenie dokumentacji likwidacyjnej

Jeśli wraz z pozostałymi wspólnikami podjęliście decyzje o likwidacji spółki z o.o. – w pierwszej kolejności należy przygotować odpowiednią dokumentację. W jej składzie powinna znaleźć się uchwała wspólników w sprawie rozwiązania spółki i powołania likwidatorów. Postać takiej uchwały determinuje rodzaj prowadzonego przedsiębiorstwa. W przypadku rejestracji firmy za pośrednictwem S24 można w tym celu skorzystać z dostępnego w systemie wzorca. Natomiast, jeśli została ona założona w tradycyjny sposób, tj. przez notariusza uchwała ta będzie musiała zostać sporządzona jako akt notarialny.

Etap II – wyznaczenie osoby likwidatora w spółce

Zasadniczo osobą zarządzającą procedurą likwidacji spółki z o.o. jest były członek zarządu. W dniu rozpoczęcia procesu rozwiązywania firmy, to właśnie on ponosi odpowiedzialność za zaistniałą sytuację. Mimo wszystko istnieją wyjątki od tej zasady, które mogą zostać określone w umowie spółki lub uchwale wspólników. W większości przypadków to jednak członkowie zarządu pełnią rolę likwidatorów. Co ważne, muszą wyrazić zgodę na objęcie tej funkcji, a także podać adres, na który należy dostarczać korespondencję związaną z likwidacją.

Etap III – zgromadzenie dokumentów księgowych

Na tym etapie niezbędna będzie pomoc księgowego, który pomoże Ci w sporządzeniu bilansu likwidacyjnego. Gotowe dokumenty należy złożyć w Krajowym Rejestrze Sądowym, aby poinformować organ rejestracyjny o rozpoczęciu procedury likwidacji spółki. Termin na dostarczenie wniosku wynosi 7 dni. Równocześnie z tym przesyłany zostaje także komunikat do Monitora Gospodarczego i Sądowego o rozpoczęciu procesu rozwiązania firmy. Ponadto konieczne jest złożenie również wniosku do KRS, w którym wierzyciele spółki zostaną wezwani do zgłoszenia swoich wierzytelności w ciągu 3 miesięcy. Z uwagi na to całość postępowania może trwać nawet do 6 miesięcy. Obecnie nie istnieje możliwość skrócenia tego czasu, ponieważ ustawodawca wskazał ten okres, jako potrzebny na wykonanie wszystkich wymaganych formalności.

Etap IV – wprowadzenie spółki z o.o. w stan czynności likwidacyjnych

Po dopełnieniu niezbędnych formalności, spółka przechodzi do fazy likwidacji, w której przedsiębiorstwo pobiera swoje wierzytelności oraz rozlicza się z wierzycielami. Po zakończeniu tych działań, jeśli spełniasz wszelkie wymagania, możesz złożyć wniosek o wykreślenie firmy z KRS. W takim przypadku konieczne będzie:

  • Przygotowanie sprawozdania finansowego za okres likwidacji,
  • Przygotowanie bilansu na dzień jej zakończenia,
  • Przygotowanie oświadczenia o braku postępowań sądowych dotyczących spółki,
  • Wskazanie przechowawcy ksiąg rachunkowych.

 

Całą dokumentację należy złożyć do sądu, aby firma mogła zostać ostatecznie usunięta z KRS.

Zastanawiasz się nad likwidacją spółki z o.o.?

Likwidacja spółki z o.o. to złożony proces, który wymaga starannego przygotowania dokumentacji oraz przeprowadzenia szeregu formalności. Wobec tego, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie i wspólnie opracujemy strategię działania. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *