Czy wiesz na czym polega tokenizacja i jaka jest jej przyszłość?

01-04-2022
/ Maciej Grzegorczyk

Czy wiesz na czym polega tokenizacja i jaka jest jej przyszłość?

KHG – więcej o prawie na naszym kanale (OPIS PO KLIKNIĘCIU)

Z pewnością Twoim głównym celem jako przedsiębiorcy jest rozwój biznesu. W praktyce oznacza to modernizację sposobu funkcjonowania firmy, poszczególnych jej elementów w postaci know-how, sprzętu czy wiedzy pracowników. Tutaj jednak konieczne są fundusze, które pozwolą w odpowiedni sposób sfinansować szkolenia, zakup nowych maszyn czy środki na startup. Czy wiesz jak znaleźć kapitał na rozwój swojego przedsiębiorstwa? Tutaj pojawia się niezwykle popularne w ostatnim czasie rozwiązanie – tokenizacja. Czym jest? Dowiedz się z webinaru, który poprowadził Maciej Grzegorczyk!

Czy tokenizacja jest legalna?

Jak najbardziej tak! W zasadzie można ją porównać do sprzedaży e-booka za pośrednictwem sieci. Trzeba jednak skupić się na cechach użyteczności tokena, który zamierzasz wyemitować i jakie ma posiadać funkcje. W zależności od tego zostanie on przyrównany do konkretnej instytucji prawnej. Należy zwrócić uwagę na to, że tokenizacje bardzo często czerpią pewne wzorce z tradycyjnego rynku, ale tylko w pewnych kwestiach. Przykładem będzie whitepaper, który niejednokrotnie przyrównywany jest do prospektu emisyjnego. W praktyce cyfryzacja aktywów przedsiębiorstwa nie wymaga wydawania takiego dokumentu, który jest równoznaczny z podleganiem pod nadzór. Whitepaper pełni więc częściej rolę bardziej marketingową oraz informacyjną.

W jaki sposób funkcje tokena zostają przyrównane do instytucji prawnej?

Jeśli projekt zakłada charakter inwestycyjny tokena, to będzie postrzegany przykładowo jako papier wartościowy bądź instrument finansowy. W tym wypadku może na to wskazywać np. działanie w formie Prostej Spółki Akcyjnej czy spółki akcyjnej, co dodatkowo przywiąże danego tokena pod kątem użyteczności do akcji. Ponadto cechy inwestycyjne mogą wynikać także z samego celu tokenizacji – kapitał pozyskany od nabywców wystarczy, że posłuży do sfinansowania budowy nieruchomości.

Jaki podatek zapłacisz w przypadku tokenizacji?

W przypadku gdy sprzedajesz tokeny i te nie spełniają definicji waluty wirtualnej z art. 2 ust. 2 pkt 26 Ustawy AML – to nie mogą również zostać objęte zwolnieniem z VAT. Warto zwrócić uwagę w szczególności na konieczność wymienialności na prawne środki płatnicze i akceptowalności jako środek wymiany. Oznacza to, że najpopularniejsze kryptowaluty, takie jak BTC, LTC, ETH czy inne wymienialne są walutą wirtualną. Z kolei jeśli Twój token nie jest akceptowalny jako środek wymiany i nie jest dostępny w obrocie np. za pośrednictwem giełdy bądź kantoru kryptowalut – niezbędne będzie odprowadzenie podatku wysokości 23% VAT przy sprzedaży. 

Dowiedz się więcej o mnie – Kryptoprawo (opis po kliknięciu)

Oprócz tego w przypadku tokena, który nie jest walutą wirtualną, obowiązywać będzie sprzedaż prawa majątkowego, usługi czy znaku legitymacyjnego. Jeśli tokenizacja będzie więc odbywać się na spółce, to niezbędne stanie się opłacenie 9% podatku dochodowego do limitu w postaci 2 mln EUR przychodu. Przekroczenie progu spowoduje natomiast zobowiązanie do zapłaty 19% od całości.

Ile kosztuje tokenizacja?

Zakres cenowy zawsze pozostaje uzależniony od indywidualnych potrzeb danego projektu. Najczęściej będzie to zakres od 20 tys. do nawet 70 tys. zł – koszt determinowany jest tym, jakie usługi okażą się niezbędne. Tutaj chodzi w szczególności o sporządzenie whitepaper, zakładanie spółek i w tym zagranicznych, przygotowanie znaków towarowych  dla danego podmiotu, napisania regulaminu i umowy SAFT, dokumentacji AML, wniosków interpretację do KNF czy interpretację podatkową oraz wielu innych. Pod względem prawnym tokenizacja nie jest szczególnie droga. Niestety IT jest zdecydowanie bardziej kosztowne. 

Co jest najważniejsze przy tokenizacji?

Kluczową kwestią pozostaje dotarcie do inwestora. W żaden sposób elementy prawne czy IT nie będą ważniejsze niż odpowiednio poprowadzony marketing, a także komunikacja z potencjalnym nabywcą, który kupi Twoje tokeny i sfinansuje przez to projekt. Obecnie wedle mojego doświadczenia warto wchodzić we współpracę z influencerami. Koszty takiej promocji są wysokie, jednak jeśli Twój koncept tokena będzie atrakcyjny, to jak najbardziej rozwiązanie zwróci się w postaci zainteresowania zbiórką.

Planujesz przeprowadzić tokenizację swojego pomysłu na biznes?

W takim wypadku dobrze jest omówić szczegóły i na ich podstawie dopasować odpowiednie rozwiązania prawne do Twoich potrzeb. Skontaktuj się ze mną – umówimy się na spotkanie. Porozmawiamy na temat koncepcji bądź projektu  i osadzimy je w korzystnych ramach prawnych. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu i przygotuję odpowiednią dokumentację. Zapraszam do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *