Co jeśli umrzesz przed wypłatą emerytury?

24-11-2021

Co jeśli umrzesz przed wypłatą emerytury?

KLIENCI INDYWIDUALNI (opis po kliknięciu)

W związku z ostatnimi artykułami o emeryturach w Polsce i Anglii – otrzymaliśmy od klientów wiele nowych pytań. Niektórzy zastanawiają się, co dzieje się jeśli wypracowałeś sobie emeryturę, ale niestety nie będziesz mógł z niej skorzystać? W takiej sytuacji najczęściej członkowie rodziny mogą odebrać takie zaległe świadczenia. Na jakiej podstawie? Jak to wygląda od strony prawnej i kto ma prawa do niewypłaconej emerytury zmarłego? Dowiedz się właśnie w tym artykule!

 

 

Co dzieje się niewypłaconą emeryturą?

Tutaj mamy do czynienia z tzw. niezrealizowanym świadczeniem. Polega ona na tym, że członek rodziny miał przed śmiercią prawo do emerytury, ale po prostu jej nie pobrał. Roszczenie tego typu przysługuje członkom rodziny zmarłego. Kto jednak z rodziny wchodzi w zakres osób upoważnionych? W pierwszej kolejności będą to małżonek i dzieci, którzy prowadzili wspólne gospodarstwo domowe. Następnie mogą to zrobić małżonek i dzieci, którzy nie prowadzili takiego gospodarstwa. Trzeba zwrócić jednak uwagę, że pieniądze wypłacone po śmierci emeryta lub rencisty trzeba do ZUS zwrócić.

Wniosek o wypłatę niezrealizowanego świadczenia emerytalnego

Podobnie jak w przypadku wniosku do ZUS trzeba złożyć odpowiedni dokument z dołączonym aktem zgonu bliskiego, a jeśli jesteś małżonkiem to również akt małżeństwa. Dziecko musi załączyć akt urodzenia. Jeśli prowadziłeś ze zmarłym wspólne gospodarstwo domowe to załącznikiem będzie odpowiedni dowód. Ważny jest w przypadku tego roszczenia termin, gdyż członkom rodziny przysługuje wyłącznie do 12 miesięcy od momentu, w którym bliska osoba zmarła. Roszczenie wygasa po tym okresie chyba, że wystosujesz wniosek o dalsze prowadzenie postępowania w tej sprawie. Wniosek i załączniki można złożyć:

  • osobiście lub przez pełnomocnika w placówce ZUS,
  • pocztą,
  • elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.

 

Ile czasu ZUS ma na rozpatrzenie wniosku i co z podatkiem?

Decyzja w sprawie zostaje wydana w okresie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności koniecznej do wydania takiej decyzji. W przypadku niezrealizowanego świadczenia niestety niejednokrotnie postępowanie może się wydłużać. Do tego dochodzi kwestia podatku urzędowego, który zostaje potrącony ze świadczenia, a następnie odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego. Następstwem decyzji będzie informacja o dochodach w postaci PIT-11 dzięki, której rozliczysz się z należności za to świadczenie.

Nie wiesz w jaki sposób ubiegać się o niezrealizowane świadczenie emerytalne?

W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy prawnej! Przepisy wydają się jasne, jednak wszelkie braki we wniosku czy niezbędnej dokumentacji powodują przedłużenie się całej procedury. Ponadto w niektórych przypadkach nie tylko Ty będziesz ubiegał się o wypłatę należności i mogą powstawać po tej stronie konflikty interesów prawnych. Zapraszamy do kontaktu! Sprawy związane z emeryturami to częsty problem wśród naszych klientów. Umówmy się na spotkanie, przeanalizujemy szczegóły w Twojej sprawie i opracujemy odpowiednią strategię działania!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *