Fundacja rodzinna jest osobowością prawną, która oprócz realizacji celów związanych z ochroną rodzinnego majątku i sukcesji – ma możliwość prowadzenia zorganizowanej działalności zarobkowej wykonywanej w imieniu fundatora. W naszym poprzednim artykule omówiliśmy kwestie związane z rodzajem działalności gospodarczej, jaką może prowadzić fundacja. W tym wpisie przyjrzymy się jednemu z jej typów, jakim jest wynajem nieruchomości. Jak przebiega cała procedura? Z jakimi konsekwencjami podatkowymi należy się liczyć? Więcej informacji na ten temat znajdziesz właśnie tutaj.
W pierwszej kolejności fundator dokonuje darowizny nieruchomości lub środków, za które fundacja zakupi obiekt. Ze względu na możliwość zwolnienia z podatku PIT – w przypadku kupna lokalu najlepszym wyborem jest płatność gotówkowa. Wynika to z faktu, iż jeśli nieruchomość zostałaby wniesiona za pośrednictwem aportu, to fundator mógłby zostać zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego, jednak dotychczas kwestia ta nie jest prawnie uregulowana. Naszym zadaniem tego typu czynność, jak wniesienie aktyw do fundacji będzie wiązała z zerowym podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC), PIT oraz CIT.
W dalszym etapie po wniesieniu nieruchomości przez fundatora do fundacji rodzinnej, trafia ona w ręce instytucji, która zajmuje się jej bezpośrednim wynajmem. Należy pamiętać, że czynsz jest zwolniony z podatku CIT. Następnie ze zgromadzonych dochodów fundacja może dokonać wypłaty świadczeń dla jej beneficjentów.
Przykładowo zacznijmy od tego, że mamy najemcę, który uiszcza sto jednostek czynszu, który nie podlega opodatkowaniu. Z uwagi na to w całości trafiają one na rzecz fundacji. Dopiero wraz z wypłatą świadczeń beneficjentom, jeśli pochodzą z najbardziej uprzywilejowanej grupy – fundacja rodzinna zapłaci jedynie 15% podatku CIT. W efekcie beneficjent otrzyma 85 jednostek z czynszu.
W celu powołania do życia fundacji rodzinnej konieczne jest spełnienie pięciu obligatoryjnych kroków. W tym zakresie wyróżniamy m.in.:
Fundacja rodzinna ma możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, wykraczającej poza dopuszczalny zakres przewidziany przez ustawodawcę. W takiej sytuacji należy liczyć się z określonymi sankcjami podatkowymi, takimi jak konieczność rozliczania się 25% CIT. Kwestią tą nie trzeba się, jednak martwić w przypadku najmu lub dzierżawy nieruchomości. Natomiast, jeśli masz w związku z tym jakiekolwiek pytania – skontaktuj się ze mną. Ustalimy termin spotkania i razem omówimy niezbędne szczegóły. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.
Prezes zarządu spółki
KHG Podatki&Księgowość sp. z o.o.