Podstawy windykacji
Formuła szkolenia: szkolenie realizowane jest w formie aktywnej, w małych grupach podczas których poza przekazaniem teorii uzyskają Państwo wiedzę praktyczną z zakresu windykacji.
Grupa docelowa: pracownicy księgowości i działów zarządzania należnościami, pracownicy odpowiadający za finanse przedsiębiorstwa, osoby zajmujące w przedsiębiorstwach stanowiska kierownicze związane lub nie związane z windykacja należności, młodsi specjaliści oraz specjaliście którzy chcą podnieść swoje umiejętności w zakresie windykacji
Na szkoleniu przedstawimy:
- najistotniejsze reguły, które decydują o powodzeniu lub porażce działań windykatora i procesu windykacji,
- elementy składające się na skuteczne prowadzenie rozmów z dłużnikiem,
- zasady oceny sytuacji i profilu dłużnika a także zasady właściwego postępowania w reakcji na działania dłużnika,
- pojęcia, definicje oraz konstrukcje prawne używane w windykacji,
- najistotniejsze procedury sądowe wykorzystywane w windykacji,
- praktyczne zagadnienia związane z egzekucją komorniczą,
- regulacje oraz praktyczne instytucje prawa karnego mające związek z windykacją należności,
- sposoby skutecznego zabezpieczenia należności,
- podatkowe aspekty windykacji.
- instytucje oraz możliwości działania stanowiące alternatywę dla windykacji należności albo wspomagające proces windykacji.
Plan szkolenia:
- Zasady skutecznej windykacji, którymi powinien kierować się windykator.
- Kto odpowiada za długi i w jakim zakresie? Od kogo możemy żądać zapłaty jeśli dłużnik jest niewypłacalny (wspólnicy, spadkobiercy, małżonkowie, członkowie zarządu).
- Niezbędne i praktyczne zagadnienia z prawa cywilnego w codziennej pracy windykatora, które trzeba poznać:
- zobowiązania umowne,
- wykonanie umów i skutki ich niewykonania,
- odsetki ustawowe i maksymalne,
- ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych,
- kiedy następuje przedawnienie roszczeń, czy można jeszcze windykować, kiedy roszczenie jest przedawnione?
- jak prawidłowo sporządzić oświadczenie o uznaniu długu,
- potrącenie zobowiązań wzajemnych,
- najważniejsze zmiany w prawie cywilnym.
- Jak skutecznie zabezpieczać należności, aby zminimalizowanie ryzyko windykacyjne w przedsiębiorstwie:
- zagadnienia wstępne – zabezpieczenia osobowe i rzeczowe,
- weksel in blanco i poręczenie wekslowe,
- poręczenie cywilne,
- zastaw i zastaw rejestrowy,
- Jak skutecznie korzystać z niestandardowych sposobów odzyskiwania długów lub zabezpieczenia pozycji wierzyciela?
- sprzedaż wierzytelności i (cesja długu, zasady i ryzyko),
- skarga pauliańska,
- dobrowolne poddanie się egzekucji w akcie notarialnym,
- przekazywanie danych Biurom Informacji Gospodarczej na podstawie nowej ustawy.
- Jak skutecznie wykorzystywać wybrane procedury cywilne wykorzystywane w windykacji należności:
- jak prawidłowo zorganizować czynności windykacyjne przed skierowaniem windykacji na drogę postępowania sądowego?
- dokumentacja,
- postępowanie nakazowe i upominawcze,
- najważniejsze zmiany w procedurze cywilnej.
- Upadłość – zagrożenia i pułapki:
- pojęcie upadłości i najważniejsze wybrane zagadnienia,
- upadłość a egzekucja i postępowanie sądowe,
- zabezpieczenia rzeczowe a upadłość,
- zgłoszenie wierzytelności.
- Prawo karne a windykacja:
- przestępstwa popełniane na szkodę wierzycieli,
- jak może przydać się postępowania karne w windykacji?
- w jaki sposób złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i o czym należy pamiętać?
- jak postępować, aby nie naruszyć prawa?
- Jak zoptymalizować działania windykacyjne pod kątem prawa podatkowego:
- wierzytelności nieściągalne jako koszt podatkowy,
- ulga na złe długi.
- Elementy psychologii windykacji:
- jak rozgrywać reakcje obronne dłużników?
- skąd się biorą wymówki dłużników? Jak je weryfikować?
- skąd płynie siła negocjacyjna?
- co da nam efektywne komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych?
- Negocjacje:
- jakie można stosować techniki negocjacji,
- jak wystrzegać się brudnych chwytów negocjacyjnych,
- jak planować rozmowy i ich poszczególne etapy,
- jak wykorzystać język i intonację,
- jak wykorzystać moc argumentów?
- jak znaleźć złoty środek między groźbą a ostrzeżeniem?
- Warsztaty windykacyjne:
- rozmowa z trudnym dłużnikiem,
- niwelowanie wymówek dłużników,
- gry negocjacyjne.
- Pytania, dyskusja, konsultacje.