Podstawy windykacji

Oferujemy kompleksowe szkolenie z zakresu skutecznej i profesjonalnej windykacji.

Podstawy windykacji

Formuła szkolenia: szkolenie realizowane jest w formie aktywnej, w małych grupach podczas których poza przekazaniem teorii uzyskają Państwo wiedzę praktyczną z zakresu windykacji.

Grupa docelowa: pracownicy księgowości i działów zarządzania należnościami, pracownicy odpowiadający za finanse przedsiębiorstwa, osoby zajmujące w przedsiębiorstwach stanowiska kierownicze związane lub nie związane z windykacja należności, młodsi specjaliści oraz specjaliście którzy chcą podnieść swoje umiejętności w zakresie windykacji

Na szkoleniu przedstawimy:

  • najistotniejsze reguły, które decydują o powodzeniu lub porażce działań windykatora i procesu windykacji,
  • elementy składające się na skuteczne prowadzenie rozmów z dłużnikiem,
  • zasady oceny sytuacji i profilu dłużnika a także zasady właściwego postępowania w reakcji na działania dłużnika,
  • pojęcia, definicje oraz konstrukcje prawne używane w windykacji,
  • najistotniejsze procedury sądowe wykorzystywane w windykacji,
  • praktyczne zagadnienia związane z egzekucją komorniczą,
  • regulacje oraz praktyczne instytucje prawa karnego mające związek z windykacją należności,
  • sposoby skutecznego zabezpieczenia należności,
  • podatkowe aspekty windykacji.
  • instytucje oraz możliwości działania stanowiące alternatywę dla windykacji należności albo wspomagające proces windykacji.

Plan szkolenia:

  1. Zasady skutecznej windykacji, którymi powinien kierować się  windykator.
  2. Kto odpowiada za długi i w jakim zakresie? Od kogo możemy żądać zapłaty jeśli dłużnik jest niewypłacalny (wspólnicy, spadkobiercy, małżonkowie, członkowie zarządu).
  3. Niezbędne i praktyczne zagadnienia z prawa cywilnego w codziennej pracy windykatora, które trzeba poznać:
    • zobowiązania umowne,
    • wykonanie umów i skutki ich niewykonania,
    • odsetki ustawowe i maksymalne,
    • ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych,
    • kiedy następuje przedawnienie roszczeń, czy można jeszcze windykować, kiedy roszczenie jest przedawnione?
    • jak prawidłowo sporządzić oświadczenie o uznaniu długu,
    • potrącenie zobowiązań wzajemnych,
    • najważniejsze zmiany w prawie cywilnym.
  1. Jak skutecznie zabezpieczać należności, aby zminimalizowanie ryzyko windykacyjne w przedsiębiorstwie:
  • zagadnienia wstępne – zabezpieczenia osobowe i rzeczowe,
  • weksel in blanco i poręczenie wekslowe,
  • poręczenie cywilne,
  • zastaw i zastaw rejestrowy,
  1. Jak skutecznie korzystać z niestandardowych sposobów odzyskiwania długów lub zabezpieczenia pozycji wierzyciela?
  • sprzedaż wierzytelności i (cesja długu, zasady i ryzyko),
  • skarga pauliańska,
  • dobrowolne poddanie się egzekucji w akcie notarialnym,
  • przekazywanie danych Biurom Informacji Gospodarczej na podstawie nowej ustawy.
  1. Jak skutecznie wykorzystywać wybrane procedury cywilne wykorzystywane w windykacji należności:
  • jak prawidłowo zorganizować czynności windykacyjne przed skierowaniem windykacji na drogę postępowania sądowego?
  • dokumentacja,
  • postępowanie nakazowe i upominawcze,
  • najważniejsze zmiany w procedurze cywilnej.
  1. Upadłość – zagrożenia i pułapki:
  • pojęcie upadłości i najważniejsze wybrane zagadnienia,
  • upadłość a egzekucja i postępowanie sądowe,
  • zabezpieczenia rzeczowe a upadłość,
  • zgłoszenie wierzytelności.
  1. Prawo karne a windykacja:
  • przestępstwa popełniane na szkodę wierzycieli,
  • jak może przydać się postępowania karne w windykacji?
  • w jaki sposób złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i o czym należy pamiętać?
  • jak postępować, aby nie naruszyć prawa?
  1. Jak zoptymalizować działania windykacyjne pod kątem prawa podatkowego:
  • wierzytelności nieściągalne jako koszt podatkowy,
  • ulga na złe długi.
  1. Elementy psychologii windykacji:
  • jak rozgrywać reakcje obronne dłużników?
  • skąd się biorą wymówki dłużników? Jak je weryfikować?
  • skąd płynie siła negocjacyjna?
  • co da nam efektywne komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych?
  1. Negocjacje:
  • jakie można stosować techniki negocjacji,
  • jak wystrzegać się brudnych chwytów negocjacyjnych,
  • jak planować rozmowy i ich poszczególne etapy,
  • jak wykorzystać język i intonację,
  • jak wykorzystać moc argumentów?
  • jak znaleźć złoty środek między groźbą a ostrzeżeniem?
  1. Warsztaty windykacyjne:
  • rozmowa z trudnym dłużnikiem,
  • niwelowanie wymówek dłużników,
  • gry negocjacyjne.
  1. Pytania, dyskusja, konsultacje.

 

Zobacz artykuły

Brak wpisów w tej kategorii.