Kontrola doraźna Prezes UZP (Urzędu Zamówień Publicznych)

Oferujemy naszym Klientom  wsparcie prawne na każdym etapie toczącego się postępowania, począwszy od przygotowania i złożenia oferty przetargowej, skończywszy na procedurze odwoławczej. Każdą zleconą sprawę analizujemy indywidualnie i przedstawiamy możliwości dostosowane do oczekiwań i możliwości naszych Klientów.

Kontrola doraźna Prezes UZP (Urzędu Zamówień Publicznych)

Każdą zleconą sprawę analizujemy indywidualnie i przedstawiamy możliwości dostosowane do oczekiwań i możliwości naszych Klientów. Jeżeli zatem uważasz, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzone było niezgodnie z prawem, a nie zamierzasz składać odwołania, warto rozważyć wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęcie kontroli doraźnej.

Postępowania w przedmiocie udzielania zamówień publicznych podlegają kontroli sprawowanej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Wszczęcie kontroli doraźnej przez Prezesa UZP następuje z urzędu lub na wniosek, w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik. W celu ustalenia zasadności wszczęcia kontroli doraźnej Prezes Urzędu może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.

Wszczęcie kontroli doraźnej

Wszczęcie kontroli następuje w dwóch trybach z urzędu lub na wniosek. Wszczęcie przez Prezesa UZP kontroli na wniosek jest obligatoryjne tylko w przypadku złożenia wniosku przez instytucję zarządzającą lub agencję płatniczą, jeżeli z uzasadnienia ich wniosku wynika, że zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik. Wszczęcie kontroli doraźnej na wniosek innych podmiotów jest fakultatywne. Każda osoba lub podmiot zainteresowane w sprawie – w tym również wykonawca, mają prawo złożyć wniosek o wszczęcie kontroli doraźnej na podstawie art. 165 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, jednak muszą się liczyć z tym, że Prezes UZP nie ma obowiązku wszczęcia kontroli. O sposobie rozpoznania złożonego przez nas wniosku Prezes UZP każdorazowo zobowiązany jest poinformować wnioskodawcę oraz uzasadnić ewentualną decyzję odmowną.

Termin wszczęcia kontroli

Kontrola doraźna może zostać wszczęta zarówno przed zawarciem umowy (kontrola doraźna uprzednia), jak i po zawarciu umowy z wybranym wykonawcą (kontrola doraźna następcza) i dotyczy wszystkich zamówień bez względu na źródło finansowania, w tym również zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Kontrola może zostać wszczęta w każdym czasie, a jedynym ograniczeniem jest upływ 4 lat od dnia zakończenia postępowania. Oznacza to możliwość wszczęcia kontroli zaraz po wszczęciu przez zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w trakcie takiego postępowania, zarówno przed otwarciem oferty, jak i po nim, a także po zakończeniu postępowania i podpisaniu umowy.

Zakończenie kontroli

Zakończeniem kontroli doraźnej jest doręczenie Zamawiającemu informacji o wyniku kontroli, w którym winno znaleźć się powiadomienie o stwierdzonych naruszeniach przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych lub o ich braku. Jeżeli zamawiający wniesie zastrzeżenia do wyników kontroli, za zakończenie kontroli uznaje się doręczenie zamawiającemu informacji o ostatecznym rozpatrzeniu jego zastrzeżeń.

Od wyników kontroli Zamawiający może wnieść umotywowane zastrzeżenia w terminie 7 dni od doręczenia informacji o wyniku kontroli. Prezes Urzędu rozpatruje zastrzeżenia w terminie 15 dni od ich otrzymania, a w przypadku ich nieuwzględnienia – przekazuje je do zaopiniowania Krajowej Izbie Odwoławczej. Krajowa Izba Odwoławcza w terminie 15 dni wyraża, w formie uchwały, opinię. O ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń Prezes Urzędu niezwłocznie zawiadamia kontrolowanego Zamawiającego. Ostatecznym  rozpatrzeniem zastrzeżeń jest ich uwzględnienie przez Prezesa Urzędu lub – w razie nieuwzględnienia – wydanie opinii przez Krajową Izbę Odwoławczą.

W przypadku stwierdzenia przez Prezesa UZP naruszenia przepisów ustawy Prezes UZP może:

  • nałożyć na Zamawiającego karę pieniężną,
  • wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w całości lub w części.

W sytuacji, w której w toku kontroli stwierdzone zostanie naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych, które stanowi jednocześnie naruszenie dyscypliny finansów publicznych Prezes UZP zawiadamia właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

Zobacz artykuły

Brak wpisów w tej kategorii.