Rejestracja VAT – na co zwrócić uwagę jako przedsiębiorca?

Rejestracja do VAT to proces, w którym przedsiębiorca zgłasza się do właściwego urzędu skarbowego jako podatnik podatku od wartości dodanej. W zasadzie stanowi to obowiązek dla firm, które osiągają określony próg obrotu lub które decydują się na dobrowolne przystąpienie do systemu VAT. Rejestracja pozwala przedsiębiorcy na naliczanie podatku od swoich sprzedaży oraz odliczanie VAT naliczonego od zakupów. Warto jednak zwrócić uwagę na co najmniej kilka istotnych szczegółów. Czym jest deklaracja VAT-R? W jaki sposób kończy się pozytywne rozpatrzenie procedury rejestracji do VAT? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

W jaki sposób wygląda rejestracja VAT – uproszczone krok po kroku

Gdy przychodzi do nas klient, w pierwszej kolejności otrzymujemy pytanie o rejestrację do VAT. Bywa tak szczególnie w przypadku, tych którzy dopiero co założyli firmę. Zaczynamy więc od tego, że pomagamy uzupełnić deklarację VAT-R. W odpowiedzi na wysłaną przez podatnika deklaracja VAT-R, urząd przesyła wezwanie. Otrzymujemy więc stronę A4 składająca się z pytań dotyczących działalności spółki. Pytania są zarówno ogólne, jak i bardziej szczegółowe.

O co pyta Urząd Skarbowy przy deklaracji VAT-R?

Pytania zadawane przez Urząd to na przykład: związek podanych w KRS-ie PKD z działalnością świadczoną przez spółkę. Kto posiada w spółce stosowne wykształcenie lub doświadczenie zawodowe do realizacji wyżej wymienionego PKD? Czy spółka posiada stosowne zaplecze techniczne? W jaki sposób spółka pozyskuje klientów? Czy posiada stronę internetową? Czy zatrudnia pracowników? Takich pytań jest wiele. Należy na nie odpowiadać możliwie najbardziej szczegółowo i zgodnie z prawdą.

Czym jest deklaracja VAT-R?

Deklaracja VAT-R to formularz rejestracyjny, który przedsiębiorcy w Polsce muszą złożyć w urzędzie skarbowym, aby zarejestrować się jako podatnicy VAT (Value Added Tax). Deklaracja ta jest niezbędna zarówno dla firm rozpoczynających działalność gospodarczą, jak i dla tych, które przekroczyły określony próg obrotu, zobowiązujący do rejestracji do VAT. Oto główne sekcje formularza:

  • Imię i nazwisko lub nazwa firmy, adres siedziby, numer NIP, REGON.
  • Opis rodzaju działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę.
  • Data rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
  • Wybór między rejestracją jako podatnik VAT czynny, zwolniony oraz opcjonalnie VAT UE.
  • Przewidywany obrót.

Jeżeli podatnik odpowie już, to czy to jest koniec? 

Nie do końca. To zależy od Urzędu Skarbowego. Często zdarzają się sytuacje, kiedy Urząd przesyła ponowne wezwanie do uzupełnienia niektórych kwestii. Cała procedura z naszego doświadczenia mówi o tym, że niestety trwa nawet do dwóch miesięcy, co często stanowi powód do niepokoju. Powodem jest to, że co do zasady dwa miesiące temu złożyli deklaracje, a dalej nie są zarejestrowani w VAT.  Dlaczego? Z tego względu, że przeszkadza to ich kontrahentom, które nie widzą ich na białej liście. Tak, jest to prawda. Działania te trwają czasami zbyt długo i mamy tego świadomość. Zaznaczyć należy jednak, że po zakończonych czynnościach ze strony Urzędu Skarbowego, kiedy procedury zakończą się pozytywnie, urząd wpisuje daną spółkę do jako czynnego podatnika VAT z datą wcześniejszą, czyli z datą złożenia przez podatnika rejestracji do VAT. Czyli po prostu należy czekać.

Zastanawiasz się, jak zarejestrować się do VAT?

Proponuję więc, żebyś napisał do nas maila. Proponujemy możliwie najbardziej korzystne rozwiązanie dopasowane do Twojej sytuacji, a mianowicie pomożemy Ci z wypełnieniem i złożeniem deklaracji. Mamy świadomość, że każda firma jest inna i może to wymagać nieco odmiennego podejścia. Dodatkowo pytania dla mniej doświadczonego przedsiębiorcy mogą wydawać się z pozoru skomplikowane. Zajmiemy się tym w Twoim imieniu, tak jak innymi formalnościami. Zapraszamy do kontaktu.

2 mln odszkodowania za wypadek

Odszkodowanie za szkodę na zdrowiu to rekompensata finansowa przyznawana osobie, która doznała uszczerbku na zdrowiu wskutek działania osoby trzeciej. Celem odszkodowania jest zrównoważenie poszkodowanemu poniesionych strat oraz kosztów związanych z leczeniem, rehabilitacją oraz innymi wydatkami wynikającymi z wypadku lub innego zdarzenia powodującego szkodę. W tym zakresie katalog jest niezwykle rozbudowany i warto omówić szczegóły na przykładzie jednego z naszych klientów. Jego sprawa toczyła się przez lata i zakończyła wygraną. Niestety sam klient nie jest w stanie świadomości cieszyć się wygraną, jednak jego rodzina wykorzysta w pełni potencjał środków, aby ułatwić mu dalsze życie. Na czym polega sprawa o 2 mln odszkodowania za wypadek? Poznaj szczegóły właśnie w tym artykule. 

Na czym polega odszkodowanie?

Odszkodowanie za koszty leczenia pokrywa wydatki związane z leczeniem, w tym koszty hospitalizacji, leków, operacji, terapii, wizyt lekarskich oraz rehabilitacji. W tym wypadku jest to bardzo istotne, gdyż w sprawie naszego klienta doszło do nieodwracalnych zmian w jego sposobie życia. W 20 sekundowym filmiku przytoczonym w powyższym materiale znajduje się wycinek z nagrania z wypadku samochodowego. W trakcie doszło powstania trwałego uszczerbku na zdrowiu naszego klienta. Ograniczone zostały w stopniu znacznym jego podstawowe funkcje życiowe i komunikacyjne. W praktyce daje on sygnał, jeśli jest to możliwe czy jest mu niewygodnie, czy coś boli. Sprawa od 2016 roku skończyła się niedawno i w sposób prawomocny. W II instancji zasądzono ponad 1,3 mln zł. 

Dlaczego sprawa trwała tak długo i prawie wpadła w przedawnienie?

Niestety taki mamy w Polsce system prawny. Wydawałoby się, że tego typu proste sprawy powinny być krótkie i oczywiste. Niestety nasze prawo przewiduje takie rozwiązanie jak okoliczność egzoneracyjna. To jest specyficzna definicja określająca, że jeśli przyczyną zdarzenia jest siła wyższa, to odpowiedzialność ubezpieczyciela zostaje wyłączona. Wskazywano, że przyczyną był bardzo duży wiatr w chwili wypadku i ubezpieczyciel powiedział, że jeśli zostanie umorzona sprawa karna, to poszkodowany nie dostanie żadnego odszkodowania. 

Sprawę tę dostałem na samym końcu po innych prawnikach i w ostatni dzień terminu wskazałem z moim zespołem, że kiedy wyłączną przyczyną zdarzenia jest siła wyższa, to żeby włączyć odpowiedzialność ubezpieczyciela, musimy znaleźć cokolwiek, co powie o tym, że nie było wyłączności. Zastosowaliśmy więc pozew na półtorej tysiąca złotych w ostatni dzień terminu przedawnienia razem z zawezwaniem do próby ugodowej na około 2 miliony złotych po to, żeby przerwać termin przedawnienia.

Pomagamy nie tylko w sprawach o odszkodowanie

Nasze możliwości nie ograniczają się wyłącznie do jednej specjalizacji. Nasz zespół skupia specjalistów z wielu dziedzin. Więcej dowiesz się na temat naszych największych wygranych w cyklu filmów, które znajdziesz tutaj. Prowadzimy postępowania dla naszych klientów z nastawieniem na nawet najdrobniejsze szczegóły. Jeśli Twój case wymaga dokładnej analizy, a Ty nie wiesz jakie kroki podjąć, aby dochodzić swoich roszczeń – napisz do mnie. Postaram się zagłębić w temat i zasugerować możliwie najbardziej korzystne rozwiązanie.

Prawno-podatkowe zmiany dla przedsiębiorców – lipiec 2024

Zmiany podatkowe zawsze stanowią pewien problem. Powodują po stronie przedsiębiorcy konieczność dostosowania się do zmian. Oznacza to dodatkowe koszty, a czasami i stratę czasu niezbędną na optymalizację własnej działalności w zgodzie z bieżącymi przepisami. Wbrew pozorom bywa to problematyczne. Zmiany natomiast prawno-podatkowej to jeszcze bardziej rozbudowany temat i mogą stanowić poważne wyzwanie dla przedsiębiorców z kilku powodów. Przede wszystkim mamy brak jasności co do interpretacji nowych przepisów, dodatkowo wszelkie nowe ustalenia będą wpływać np. na ryzyko błędów w podejmowaniu decyzji lub mieć bezpośrednie przełożenie na płynność finansowo. Niezbędne jest więc podejście do wszystkiego w sposób możliwie najbardziej skrupulatny. Jakie zmiany czekają Cię od lipca 2024? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Zmiany prawne i nowe zmiany podatkowe w lipcu

Lipiec będzie gorący, pełnym wrażeń miesiącem. Wiemy to już dzisiaj i taki stan rzeczy jest spowodowany co najmniej kilkoma powodami. Większość z nich dotyczy przedsiębiorców i jest to konkretnie  6 zmian, które wchodzą w życie od 1. lipca. Mianowicie, zaczyna obowiązywać podwyżka minimalnego wynagrodzenia do 4300 zł brutto. Mocno dotknie to wielu przedsiębiorców, którzy na nowo będą musieli podejść do kwestii kosztów. Dodatkowo zaczyna działać fundusz, który ma zabezpieczać wpłaty osób kupujących lokale mieszkaniowe w razie niewypłacalności lub w przypadku upadku dewelopera. Fundusz ten obejmuje wszystkie umowy, ale tylko dla konsumentów. Jeśli więc kupujesz i umowa jest podpisana z działalnością gospodarczą bądź spółką, to taka inwestycja znajduje się poza zasadami związanymi z funduszem. Czyli zakup nie będzie objęty ochroną umów i lokali. 

Jakie jeszcze zmiany czekają nas od lipca 2024?

Od pierwszego lipca mamy 7-dniowy termin na poinformowaniu Urzędu Pracy o zatrudnieniu obywateli Ukrainy. Kiedyś było to 30 dni, teraz jest siedem. Oprócz tego czeka nas też niestety podwyżka cen prądu. Tutaj jest jednak pewna, dobra informacja dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W ich przypadku stawki pozostają bez zmian, gdyż są zakwalifikowani do specjalnej grupy, która pozostaje zabezpieczona na wypadek takiego kosztu. Pozostali przedsiębiorcy, czyli ci, którzy nie uznawany za “wrażliwych”, będą mieli podwyżkę do 693 zł za megawatogodzinę. Kolejna zmiana to strefy czystego powietrza. Pierwsza taka strefa od pierwszego lipca działa w Warszawie, a do takich stref musi przygotować się również Wrocław. Rozwiązanie ogranicza możliwość wjazdu określonych pojazdów na wskazany teren. Większości przypadków osoby, które są zameldowane, płacą podatki w urzędzie skarbowym na terenie, którego jest ta strefa, będą miały przedłużone okres wjazdu. 

 

Strefa Czystego Transportu (SCT) w Polsce to obszary w miastach, gdzie obowiązują ograniczenia dotyczące wjazdu pojazdów, mające na celu redukcję emisji spalin i poprawę jakości powietrza. Wprowadzenie SCT ma na celu zachęcenie do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu, takich jak pojazdy elektryczne, hybrydowe czy komunikacja miejska. Miasta mogą ustanawiać własne kryteria i zasady dotyczące wjazdu i poruszania się w tych strefach. Więc warto się zapoznać z tym, czy ten wjazd na pewno będzie też państwo dotyczą, bo jeżeli jesteście z płacicie podatki lokalnie, to was to ominie. 

KSEF jeszcze nie wchodzi

W lipcu nie wchodzi  w użycie Krajowy System e-Faktur (KSeF). Więcej na temat przesunięcia przeczytasz w artykule pod tym linkiem. Faktury, które miały być automatycznie wysłane do Urzędu Skarbowego, będzie dostępna m.in. dla małych firm dopiero od pierwszego kwietnia 2026 roku. Czyli mamy prawie dwa lata wejścia dla małych, średnich przedsiębiorstwach, które mają poniżej 200 milionów obrotów. Firmy natomiast, które mają powyżej 200 milionów obrotów, muszą ten obowiązek wprowadzić pierwszego lutego 2026. Platforma informatyczna wprowadzona przez Ministerstwo Finansów docelowo umożliwi wystawianie, przechowywanie i przesyłanie faktur elektronicznych w standardzie ustrukturyzowanym. System ten usprawni proces fakturowania, ale przy tym zwiększy transparentność. Co to oznacza? Większą kontrolę nad całym obrotem, ale z drugiej strony pozwoli na skuteczniejszą walkę z oszustwami podatkowymi.

Zastanawiasz się jak zmiany wpłyną na Twoją firmę?

Proponuję więc, żebyś napisał do mnie. Postaram się sprawdzić, w jakim stopniu nadchodzące zmiany wpłyną na Twoją działalność. Dodatkowo podpowiem Ci, jak przygotować się na to, co czeka Cię w lipcu 2024 r. Jeśli masz pytania bądź wątpliwości, zapraszam do kontaktu. Napisz do mnie maila i opisz mi wszelkie kwestie, na które chciałbyś poznać odpowiedź. 

 

AML w fundacjach i stowarzyszeniach

Przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu to w ostatnich latach temat coraz bardziej popularny. W szczególności dlatego, że zauważalne jest coraz więcej regulacji obejmujących to zagadnienie. Polska, podobnie jak wiele innych krajów, od lat podejmuje działania mające na celu zwalczanie prania pieniędzy (AML – Anti-Money Laundering) oraz finansowania terroryzmu (CFT – Counter Financing of Terrorism). Jednak szczególna intensyfikacja tych działań i zwrócenie większej uwagi na problem AML przez polskie organy miało miejsce w ostatnich kilkunastu latach, w szczególności po 2017 r.. Przejawem m.in. jest wprowadzenie od 31 października 2021 r. Rejestru działalności w zakresie kryptowalut, zmiany organizacyjne w KNF, a w ostatnim czasie – nowe wymogi dla VASP. W jaki sposób AML obejmuje fundacje oraz stowarzyszenia? Dowiedz się więcej na ten temat, właśnie w tym artykule.

W jaki sposób regulowana jest fundacja w prawie polskim?

Fundacja jest organizacją pozarządową, która działa na zasadach określonych w Ustawie  o fundacjach z 6 kwietnia 1984 roku. Jest to osoba prawna, której celem jest realizacja określonych celów społecznych lub gospodarczo użytecznych. W zakres ten wchodzi np. ochrona zdrowia, rozwój nauki czy edukacja. Aby fundacja mogła zostać zarejestrowana, musi posiadać majątek, który pozwoli jej realizować zamierzone cele. Majątek ten może składać się z środków pieniężnych, nieruchomości, ruchomości oraz innych aktywów. Kluczowym elementem jest statut, który określa strukturę organizacyjną np. w postaci minimum zarządu oraz rady fundacji. Jako podmiot prawny może ona prowadzić działalność gospodarczą, pod warunkiem że dochody z tej działalności są przeznaczane na realizację celów statutowych.

Czym jest stowarzyszenie?

Stowarzyszenie to forma organizacji pozarządowej, której celem jest realizacja wspólnych celów jej członków. Wyróżniamy w tym zakresie dwa podstawowe rodzaje tj. stowarzyszenie rejestrowe oraz stowarzyszenie zwykłe. W pierwszym przypadku podmiot uzyskuje osobowość prawną po wpisie do KRS i jest zobowiązany do przestrzegania wszystkich formalnych wymogów określonych przez prawo. Natomiast stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą, ale nie uzyskuje osobowości prawnej i ma ograniczone możliwości działania. Podobnie jak w przypadku fundacji podstawowym dokumentem stowarzyszenia jest statut, który określa struktury i cele.

W jaki sposób stowarzyszenie oraz fundacja podlegają AML?

Fundacja lub stowarzyszenie przyjmują darowizny, zwłaszcza o dużej wartości lub od anonimowych darczyńców. Ponadto organizacje te przeprowadzają transakcje finansowe, które mogą budzić podejrzenia co do ich legalności. Prowadzą również działalność gospodarczą, która może być wykorzystana do prania pieniędzy. Zasada jest taka, że każdy przedsiębiorca, a tym bardziej każde stowarzyszenie i fundacja przyjmujący w gotówce kwoty większe niż 10 tys. EUR podlega procedurom AML.

W jaki sposób musisz przystosować fundację bądź stowarzyszenie do AML?

Fundacje i stowarzyszenia mogą zostać zobligowane do m.in. przeprowadzania oceny ryzyka, a także wdrożenia polityki AML. Obejmuje to konieczność wprowadzenia procedury identyfikacji darczyńców i beneficjentów. Dodatkowo konieczne będzie monitorowanie i raportowanie podejrzanych transakcji do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF) lub organów oddelegowanych do kontroli. Niezbędne jest też przeszkolenie pracowników i wolontariuszy w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy. Fundacje i stowarzyszenia podporządkowane AML są też zobowiązane do wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za nadzór nad zgodnością z przepisami, czyli oficera AML.

Nie wiesz jak wprowadzić AML w firmie?

Proponuję więc żebyś napisał do mnie maila. Procedury AML powinny być dopasowane do Twoich potrzeb oraz charakterystyki podmiotu. Potrzebuję więc informacje na temat Twojej działalności jako fundacji lub stowarzyszenia, aby dopasować do niej możliwe rozwiązania. W tym zakresie wystarczy, że załączysz do maila niezbędne dokumenty np. statut. W razie wątpliwości, opisz mi wszystko co uznasz za niezbędne w treści wiadomości. Zapraszam do kontaktu.

Kryptowaluty na Cyprze – jak to wygląda w praktyce?

W jednym z poprzednich artykułów przybliżyłem sytuację prawną aktywów cyfrowych w Portugalii. Z kolei ten materiał pozwoli Ci zapoznać się z regulacjami dotyczącymi kryptoaktywów na terenie Cypru. Większy artykuł w tej tematyce znajdziesz na naszej dedykowanej stronie pod tym linkiem. Na ten moment stanowi on bardzo korzystną jurysdykcję dla przedsiębiorców prowadzących działalność w branży kryptowalut. Cypr planuje również wdrożenie nowych przepisów, które będą zbliżone do regulacji MiCA. Te jednak docelowo mają wejść w życie wcześniej niż samo rozporządzenie. Czy Cypr jest otwarty na biznesy związane z krypto? Czy przedsiębiorcy mogą liczyć na jakiekolwiek korzyści podatkowe? Dowiedz się właśnie w tym artykule!

Kryptowaluty i tokenizacja to rynek regulowany na Cyprze

Do niedawna na Cyprze nie było jednolitych ram prawnych dla kryptoaktywów. Obecnie dostawcy usług kryptowalutowych, czyli CASP muszą uzyskać odpowiednią licencję, aby działać na rynku. Wedle definicji ustawowej są to podmioty świadczące usługi w zakresie:

  • wymiany pomiędzy kryptowalutami i walutami FIAT,
  • wymiany pomiędzy kryptowalutami,
  • przekazywania lub przechowywania, aktywów kryptograficznych lub kluczy kryptograficznych,
  • oferowania i sprzedaży aktywów kryptograficznych,
  • świadczenia usług finansowych związanych z dystrybucją, oferowaniem bądź sprzedażą kryptowalut. 

 

CASP może również świadczyć usługi finansowe związane z kryptowalutami, a w tym między innymi zarządzaniem portfelem, doradztwem w zakresie inwestycji i wykonywaniem zleceń w imieniu klientów. Trzeba uzyskać wpis do takiego rejestru CASP, jednak formalnie nie ma żadnego większego nadzoru. Kapitał niezbędny do rejestracji CASP wynosi od 50 tys. EUR do 150 tys. EUR, w zależności od rodzaju działalności związanej z kryptowalutami i tego jak zostanie sklasyfikowany. Wpis do rejestru walut wirtualnych wymaga uiszczenia opłaty w wysokości 5 tys. EUR. Koszt założenia spółki to z kolei około 2 tys. EUR.

Opodatkowanie kryptowalut na Cyprze

Z perspektywy podatkowej, dość korzystne okazuje się 12,5% podatku CIT od zysków w przypadku np. spółek LTD. W tym zakresie właściciele spółek ze statusem rezydenta pozostają zwolnieni z podatku od dywidend. Wielu przedsiębiorców działających w branży kryptowalut stosuje więc portfele korporacyjne zarejestrowane na spółkę cypryjską. Deklaracja o przychodzie spółki za zeszły rok wypełniana jest raz w roku do 21 lipca, a płatność w grudniu za ostatni rok. Czy od sprzedaży tokenów należy zapłacić podatek? Kryptowaluty i tokeny ogólnie nie pasują obecnie do żadnej konkretnej kategorii finansowej. Dyskusyjne jest czy posiadają one charakter zbliżony w największym stopniu do należności, waluty, wartości niematerialnej i prawnej, towaru lub nawet inwestycji. Kryptowaluty nie wpisują się w 100% w żadną z wymienionych kategorii aktywów.

 

Obecnie dochód z obrotu kryptowalutami jest opodatkowany w ramach podatku dochodowego od osób prawnych według stawki 12,5%, ponieważ są one uznawane za aktywa podlegające opodatkowaniu. Taki dochód jest zwolniony z podatku od dywidendy, podatku u źródła, podatku od zysków kapitałowych i specjalnego podatku od wkładu tzw. “defence tax”. Dochód uzyskany z obrotu kryptowalutami może zostać pomniejszony o wydatki poniesione na jego uzyskanie.

Co z VAT-em w przypadku kryptowalut?

Wedle Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w dużym uproszczeniu – wymiana walut tradycyjnych na kryptowaluty jest zwolniona z podatku VAT. Oprócz tego wszelkie środki pochodzące z ICO podlegają opodatkowaniu na Cyprze, ponieważ są uważane za dochód podlegający opodatkowaniu. Punktem odniesienia w przypadku kryptowalut pod względem VAT jest wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-264/14 Hedqvsit, w którym wskazano, że transakcje polegające na wymianie tradycyjnej waluty na bitcoiny i odwrotnie za zapłatą marży to na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c Dyrektywy Rady 2006/112/WE odpłatne świadczenie usług i są one zwolnione z VAT na mocy art. 135 ust. 1 lit. e dyrektywy 2006/112.

Rozważasz tokenizację lub prowadzenie działaności na Cyprze?

Nie jestem w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy w Twoim przypadku jurysdykcja Cypru będzie dla Ciebie korzystna. Posiadana ona wiele potencjalnych zalet, jednak pozostają one uzależnione od różnych czynników. Przykładowo dość problematyczne może być otwarcie rachunku bankowego w tym kraju, a w szczególności docelowo pod działalność w branży kryptowalut. Jeśli rozważasz taką decyzję – skontaktuj się ze mną! Postaram się odpowiedzieć na Twoje pytania, a także doradzić Ci w kwestii formalności związanych z wpisem do rejestru. Zapraszam do kontaktu!