Weryfikacja pozwoleń na budowę

Kancelaria z powodzeniem prowadzi postępowania w przedmiocie udzielenia pozwolenia na budowę, jak i w zakresie odwołań i skarg na decyzję o udzieleniu pozwolenia na budowę lub odmowie udzielenia pozwolenia na budowę.

Weryfikacja pozwoleń na budowę

Świadczymy pomoc prawną na każdym etapie postępowania, proponując nie tylko reprezentację przed organami administracji architektoniczno- budowlanej, ale również sporządzanie pism i pozyskiwanie niezbędnej dokumentacji. Pomożemy Ci zoptymalizować proces starania się o udzielenie pozwolenia na budowę oraz zaopiniujemy powodzenie ewentualnych środków odwoławczych. Posiadamy szerokie doświadczenia z zakresu prawa budowlanego i ekspertów, którzy pomogą przeprowadzić Cię przez tą dziedzinę.

Decyzja o pozwoleniu na budowę

Warunkiem rozpoczęcia robót budowlanych jest uprzednie uzyskanie decyzji   pozwoleniu na budowę. Każdorazowo warto jednak zweryfikować, czy planowana przez nas inwestycja wymaga wydania pozwolenia na budowę, gdyż nie każde prace o charakterze budowlanym tego wymagają (vide: art. 29–31 Prawa budowlanego). Pozwolenie na budowę ma charakter decyzji administracyjnej i jest wydawane przez organ administracji architektoniczno- budowlanej.

Istotne jest, że do rozpoczęcia robót budowlanych wystarczy posiadanie nieostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Ustawodawca zrezygnowała z konieczności zwlekania przez inwestora do czasu nabrania przez decyzję charakteru decyzji ostatecznej. Ma to szczególne znaczenie w przypadku inwestycji w których istotnym czynnikiem jest czas.

Warunki formalne wniosku

Zgodnie z art. 33 ust. 2 Prawa budowlanego, do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć w szczególności:

  • cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem wskazującym podstawę do wykonywania samodzielnie funkcji technicznych,
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

W zależności od rozmiaru i rodzaju planowanej inwestycji możliwa będzie konieczność dołączenia innych dokumentów. Jednak, dokumenty wskazane powyżej, należą do najbardziej podstawowych.

Organ wydające decyzję

Organem uprawnionym do wydania decyzji, jest z reguły starosta. Natomiast, w przypadku większych inwestycji, takich jak np. lotniska cywilne, organem uprawnionym do wydania decyzji jest wojewoda. W treści decyzji, organ może zawrzeć szczególne obostrzenia dotyczące np. warunków zabezpieczenia terenu czy szczególnych wymagań dotyczących nadzoru prowadzonego na planowanej budowie.

Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeśli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata (vide: art. 37 ust. 1 Prawa budowlanego). W takich wypadkach, konieczne będzie uzyskanie kolejnej decyzji o pozwoleniu na budowę.

Weryfikacja pozwoleń na budowę

W toku postępowania o wydanie pozwolenia na budowę właściwy organ sprawdza, czy planowana inwestycja i obiekt mający w jej wyniku powstać nie narusza zasad ochrony środowiska, ochrony krajobrazu, zachowania bezpieczeństwa, dóbr kultury narodowej bądź praw osób trzecich. Po przeprowadzeniu ww. postępowania organ wydaje pozwolenie na budowę lub odmawia wydania takiego pozwolenia.

Strony postępowania mogą odwołać się od decyzji o pozwoleniu na budowę lub odmowie wydania pozwolenia na budowę w terminie 14 dni od jej otrzymania. Stronami postępowania o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Są nimi: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Jeżeli w wyniku wydania decyzji ma powstać obiekt budowlany, który spowoduje jakiekolwiek ograniczenie sposobu zagospodarowania innej nieruchomości lub spadek jej wartości, jej właściciel, użytkownik wieczysty czy zarządca będzie stroną postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę.

Pozwolenia na budowę, tak jak każde inne decyzje administracyjne, podlegają kontroli sądowej. Zawsze w przypadku niezgodności z prawem może taka decyzja być zaskarżona do sądu administracyjnego. Wniesiona skarga nie powoduje wstrzymania wykonania decyzji. Wykonanie zaskarżonej decyzji może wstrzymać sam organ z urzędu lub na wniosek skarżącego. Sąd, także na wniosek skarżącego, może postanowić o wstrzymaniu wykonania decyzji w całości lub w części, jeżeli zgodzi się z tezą, że wykonanie skarżonej decyzji może spowodować znaczne szkody lub też skutki, które będą trudne do odwrócenia.

Zobacz artykuły

Brak wpisów w tej kategorii.