Jednym z najczęstszych pytań odnośnie Multi-Level marketing jest to czy taka forma działalności jest legalna. Nie ma oczywiście żadnej ustawy o MLM w Polsce, ale wbrew powszechnemu przekonaniu, istnieje konkretny przepis regulujący tę działalność. Otóż w rozumieniu ustawowym w Polsce za MLM uznaje się tzw. sprzedaż lawinową, która uregulowana jest w art. 17c ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Taka działalności jest zabroniona, CHYBA ŻE spełnione zostały 2 konkretne warunki. Jest to z jednej strony sprzedaż produktów po cenie nieodbiegającej rażąco od rzeczywistej wartości na rynku (czyli w MLMach towarowych, aby nie sprzedawać np. soków zdrowotnych za cenę 200 zł, jeśli normalnie można je kupić za 30 zł). Wedle doktryny i orzecznictwa ta różnica cenowa nie powinna przekraczać 20-30%. Po drugie natomiast, osoba która zakupiła materiały marketingowe może je odsprzedać za kwotę 90% do firmy. Ta druga przesłanka jest o tyle łatwa do spełnienia, że w przypadku działalności online nowoczesne MLMy materiały marketingowe udostępniają za darmo.
Jeśli to nie przekonuje wystarczająco, to pomocne może być stanowisko UOKiK złożone w odpowiedzi na oświadczenie senatora Krzysztofa Borkowskiego, przedstawione na 31 posiedzeniu Senatu w dniu 19 grudnia 2002 r., wedle którego oprócz typowych piramid finansowych istnieją metody sprzedaży, które wykazują pewne podobieństwa, i które często są mylone. Metody te zwane często “multilevel marketing” bądź też “network marketing”, czyli tzw. marketing wielopoziomowy, jako metody sprzedaży bądź marketingu polegają na tym, że nabywca jakiegoś towaru nabywa jednocześnie prawo sprzedaży określonych produktów w zamian za prowizję lub odsetki od obrotu. To samo dotyczy następnych nabywców. Struktura multilevel marketing przypomina strukturę o charakterze piramidy. Jednakże cel tej formy marketingu jest inny niż cel systemu o charakterze piramidy. Marketing wielopoziomowy to metoda sprzedaży. Prowizja lub odsetki od obrotu stanowią gratyfikację za sprzedaż określonych produktów i są częścią systemu. W tym przypadku w grę nie wchodzi wpłacenie określonej kwoty w celu uzyskania prawa uczestnictwa, gdyż podstawowym elementem jest sprzedaż towarów. Uczestnik kupuje za określoną cenę produkty, a jego celem jest sprzedaż z zyskiem. Odbiorca nie płaci za uczestnictwo, lecz za produkt. Odbiorcy, którzy nie chcą lub nie mogą sprzedać produktów, nie są pokrzywdzeni (źródło: http://ww2.senat.pl/k5/dok/sten/oswiad/borkowsk/3101o.htm).
Działalność MLM jest zatem w Polsce legalna, a to czy jakiś projekt nie jest SCAMem i piramidą finansową powinno być oceniane w pierwszej kolejności pod względem produktu, czyli czy to co jest oferowane w ramach projektu ma faktycznie szansę utrzymania się na rynku, w związku z czym czy produkt nie jest śmieciowy.
Radca prawny, Doradca podatkowy / Partner KHG Hupajło Grzegorczyk i Partnerzy Kancelaria Prawno-Podatkowa