Audyt prawny działalności MLM – co to daje?

03-05-2019
/ Maciej Grzegorczyk

Audyt prawny działalności MLM – co to daje?

Wykonaliśmy dotąd sporo audytów działalności z zakresu MLM. Niekiedy były to projekty na etapie samego pomysłu, czasami już aktywnie działające, a najczęściej takie, które już mają zaraz zacząć działać. Najlepiej z naszego punktu widzenia opiniować pomysł i wdrażać od razu odpowiednie rozwiązania, wówczas biznes można od początku ułożyć w sposób zgodny z prawem.

 

Pomysłodawca biznesu, na jakimkolwiek on by nie był etapie, skupia się głównie na sprzedaży. To bardzo dobrze, bo na jego miejscu robiłbym to samo, jednak nie można zapominać, że każde przedsiębiorstwo funkcjonuje w pewnych ramach prawnych i MLM nie jest wyjątkiem. Chyba, że z drugiej strony – z uwagi na jego specyfikę tym bardziej jest pod kontrolą UOKiK, KNF, prokuratury, a także pod obstrzałem tzw. „hejterów”.

 

Okej, zatem na czym ma polegać ten audyt i co ma dać? Z pewnością pozwoli zrozumieć jakie działania w MLMie są dozwolone, a jakie zabronione. Typowym błędem jest myślenie, że MLM może działać nieco jak fundusz inwestycyjny. Innymi słowy – kup „u nas” matryce bądź jakiegoś rodzaju paczki, co w późniejszym etapie da Ci profity jako udział w zyskach firmy. MLM nie może istnieć bez realnego, wartościowego produktu. Nie musi być on fizyczny, mogą być to usługi elektroniczne, ale ważne aby użytkownik był zainteresowany właśnie nim.

 

Sporządzając audyt bazujemy na polskich, europejskich i światowych przepisach odnośnie Multi Level-Marketingu, usług elektronicznych, prawa konsumenckiego, ochrony danych osobowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy. Oczywiście niemożliwością jest zweryfikowanie poprawności pod względem prawa we wszystkich krajach, ale polska na gruncie Europy jest dobry wyznacznikiem z powodu swojej restrykcyjności.

 

Jednocześnie w audycie zawieramy porady jak biznes może funkcjonować. Np. albo na zasadzie wszystko wolno, albo na zasadzie ograniczeń. Dotyczy to m.in. możliwości przejmowania liderów w ramach struktur dystrybucyjnych. To element, który budzi w praktyce struktur duże konflikty. Oprócz tego można też wprowadzić zakazy konkurencji w innych MLMach, bądź np. tylko do konkretnych branż, jak choćby do projektów kryptowalutowych.

 

Nasze audyty sporządzamy w formie pisemnej, a także opinii audio-wideo. Są one przygotowane zrozumiałbym językiem i do zastosowania w praktyce, a nie tylko dla nabicia kolejnych stron. Pamiętaj, że tego typu audyt lepiej przeprowadzić wcześniej i uniknąć problemów, niż działać gdy już one się pojawią.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *